طراحي در حكومت ديني (1)

  • چهارشنبه, 09 مرداد 1392 19:03
  • منتشرشده در مقالات
  • بازدید 4338 بار

مؤلف: محمود سراجی

 

گرايش به زيبايي و نفرت از زشتي، از تجليات فطرت آدميان است در نتيجه در متن شخصيت او، و عجين با جان اوست. از اين رو هر انساني به طبع نخستين خويش، زيبايي ها را دوست دارد و از آن لذت مي برد. در حقيقت، فطرت و سرشت آدميان، همان گرايش و عشق به كمال مطلق است. شكي نيست كه هر آدمي كمال را دوست و به آن گرايش دارد و صد البته از هر كمالي مطلق آن را مي جويد. همه عالم جلوه كمال اوست، جلوه جمال او و جلوه جلال او و او همان كمال مطلقي است كه جان انسان ها، وراي اين گرايشها و دل بستنها و لذتها را مي طلبد.

همه عالم آيات اويند كه نشان به سوي او گرفته اند. رسالت هنر آن است كه اين نغمه خوش و آهنگ دلنشين و منظره چشم نواز را از هستي مشاهده كند و در آفرينش آثار هنري اين پيام را از متن هستي به ديگران منتقل نمايد؛ پيام شعور هستي، پيام تسبيح هستي، پيام سجده هستي، پيام قنوت هستي، پيام فرمانبرداري هستي، پيام هستي يعني همه لشكريان او در آسمانها و زمين. رسالت هنر دميدن روح تعهد است به همه انسانها.

هنر زبان فطرت ـ انسان، با هدايت فطرت كمال جويي به سوي زيبايي خواهي، جلوه هاي هستي را احساس مي كند و آن را با عواطف خود در مي آميزد و طبع نوجو و نوخواه انسان مي خواهد هر روز به سبكي اين احساس را بيان نمايد. در اين تحول و آميختن پديده هاي برون ذات و پديده هاي درون ذات، به سوي آفرينش اثري زيبا، دلنواز و هنري روي مي آورد.

هنر زبان فطرت است و طبعا آنان كه فطرتشان پاكتر است آن را بهتر مي فهمند. اما چون، همگان از فطرت برخوردارند، زبان بين المللي نيز مي باشد. زباني است كه چون از دل بر مي آيد، همدلي مي كند و لاجرم بر دل مي نشيند.

اي بسا دو ترك چون بيگانگان اي بسا هندو و ترك هم زبان

همدلي از هم زباني بهتر است پس زبان همدلي خود ديگر است

تحقق امر به معروف و نهي از منكر در نظام اسلامي زمينه را براي استفاده از هنر در تبيين اهداف دين، حكومت ديني و شاخصه هاي آن و دفاع از آن در برابر معاندان و بدعتگزاران، فراهم آورده است.

توانمنديهاي هنر ـ بدينگونه هنر توانمند ارتباط با همه انسانهاست از هر نژاد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید