مشروعيت الهي حكومت اسلامي بخش دوم

  • دوشنبه, 07 مرداد 1392 16:20
  • منتشرشده در مقالات
  • بازدید 3803 بار

مؤلف: علي مجتبي زاده

 

« در اين آية شريفه مسئلة رفع اختلاف ميان مردم به عنوان هدف بعثت انبياء مطرح شده است اگر اختلاف ميان انسان‎ها امري طبيعي و فطري است و اگر رفع اختلافات امري ضروري براي ايجاد نظم در جامعة‌بشري و دوري از هرج و مرج است، موعظه و نصيحت و مسئله‎گويي صرف، نمي‎تواند مشكل اجتماعي را حل كند و لذا هيچ پيامبر صاحب شريعتي نيامده است مگر آنكه علاوه بر تبشير و انذار مسئلة حاكميت را نيز مطرح نموده است.»[1]

در آية ديگر چنين آمده: «يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم فان تنازعتم في شيءٍ فردوه الي الله والرسول...»[2]

... اي كساني كه ايمان آورده‎ايد از خدا و پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و صاحبان امر اطاعت نماييد و اگر در چيزي منازعه كرديد به خدا و رسول خدا روي آوريد.»

اين آيه صريحاً دستور مي‎دهد كه در تمامي شئون زندگي براي برقراري نظم و عدالت بايد به پيامبر و صاحبان امر روي آورد و اين چيزي جز منصب حكومت و ولايت پيامبر اولوالامر نيست «زماني كه در بعضي آيات با تكرار لفظ «اطيعوا» مواجه مي‎شويم مي‎توان استظهار كرد كه مراد از «اطيعوا»ي دوم اطاعت از دستورات شخص پيامبر گرامي است بنابراين مي‎توان گفت كه پيامبران الهي غير از مقام ابلاغ و بيان وحي الهي، مقام ديگري نيز داشته‎اند و آن مقام ولايت و رهبري امت است.»[3]

لذا اگر احكام و تعاليم اسلامي را از نظر بگذراني مي‎بينيم كه حكومت در متن ايدئولوژي اسلامي قرار دارد به طوري كه عمل به تعاليم اسلام بدون تحقق حكومت اسلامي غيرقابل تصور است.»

[4] بنابراين مطابق آيات قرآن كريم پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ مأمور به تأسيس حكومت بوده و تشكيل حكومت از وظايف و رسالت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ بوده است.

البته خواست و بيعت مردم زمينه‎ساز تشكيل حكومت و تحقق عيني حكومت است بدين معني كه بدون مشاركت و همكاري مردم، حكومت اسلامي فاقد قدرت اجرايي خواهد بود و نه فاقد مشروعيت «بر اين اساس پذيرش و آراي مردم شرط لازم و نه كافي براي تحقق عيني حكومت است. رأي مردم به مثابه قالب است و روح مشروعيت را اذن الهي تشكيل مي‎دهد و اين امر ناشي از اعتقادات امت اسلام و نگرش فرد مسلمان به جهان هستي است.»

[5] لذا تشكيل حكومت توسط پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ در مدينه بر اساس اذن و مشروعيت الهي صورت گرفت و خواست مردم و بيعت با ايشان تنها زمينه‎ساز عينيت بخشيدن به حكومت اسلامي بود و نه عامل مشروعيت بخشيدن به آن به نظر مي‎رسد نگارنده با اين نتيجه كه: «تنفيذ حكومت و اقتدار سياسي و اجتماعي پيامبر جز از طريق قرارداد اجتماعي يا بيعت آزادانة مردم نبوده است.

تفاوتي بين مقبوليت و مشروعيت قائل نشده است» غافل از اينكه مشروعيت در نظام سياسي اسلام غير از مشروعيتي است كه در نظامهاي سياسي غربي مطرح است مشروعيت در بينش و تفكر سياسي غرب چيزي غير از مقبوليت نيست. زيرا در اين گونه نظام‎هاي سياسي همه مشروعيت‎ها و مقبوليت‎ها اعم از قانون اساسي، انتخاب دولت مردان و غير آن از رأي مردم سرچشمه مي‎گيرد و اساس و شالودة حكومت و نظام سياسي بر قرارداد اجتماعي استوار است در حالي كه در انديشه سياسي اسلام مشروعيت غير از مقبوليت است و مفهومي عميق‎تر و جايگاهي بلندتر از مفهوم مقبوليت را داراست.

تنها منبع و سرچشمة مشروعيت حكومت در ديدگاه اسلامي، الهي بوده و از ولايت تشريعي الهي سرچشمه مي‎گيرد و هيچ گونه ولايتي جز با انتصاب و اذن الهي مشروعيت نمي‎يابد هر چند همراه با مقبوليت باشد.»[6] 

 

 

پی نوشت ها:

[1] . جوادي آملي، ولايت فقيه،‌ولايت فقاهت و عدالت، قم: مركز نشر اسراء 1378، ص 73، 74. 

[2] . سورة نساء، آية 59. 

[3] . علامه طباطبايي، تفسير الميزان، قم: بنياد فكري علامه طباطبايي 1366، ج 4، ص 388. 

[4] . جعفر سبحاني، مباني حكومت اسلامي، قم:‌انتشارات توحيد، 1370، ص 22. 

[5] . محمد تقي مصباح يزدي، نظرية سياسي اسلام، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ، قم 1378، ج 2، ص 38. 

[6] . محمد تقي مصباح يزدي، كتاب نقد، شمارة 7، ص 168. 

 

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید