ضرورت فراهم کردن زمینه‌های افزایش مشارکت‌های مردمی برای افزایش امید اجتماعی

  • دوشنبه, 27 مرداد 1399 22:27
  • بازدید 1060 بار

یادداشتِ برگرفته از مصاحبه آقای دکتر  مهدی حسین‌زاده فِرِمی درباره مسئله امید اجتماعی

مفهوم امید اجتماعی، برخلاف بحث طبقات اجتماعی یک بحث نوظهور می‌باشد که این مفهوم در جامعه ایرانی، در مقایسه با چیزی که در مباحث نظری متفکرین در دانشگاه‌های معتبر دنیا اتفاق می‌افتد، متفاوت است. چراکه به نظر می‌رسد در ایران، مسئولین می‌خواهند تنها از طریق آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها، امید را در جامعه تزریق کنند. درصورتی‌که مبحث امید اجتماعی، آیین‌نامه بردار نیست و یک منطق خاص خودش را دارد. وقتی از امید اجتماعی صحبت به میان می‌آید، بایستی در مقابل آن از ناامیدی نیز سخن گفته شود و علل و عواملی که باعث حرکت جامعه به سمت ناامیدی می‌شود را نیز بررسی کرد. درواقع با تعامل بین امید و ناامیدی است که می‌توان مفهوم امید اجتماعی را به‌درستی فهمید و شرایط جامعه ایرانی را بهتر تحلیل نمود.
 در جامعه ایرانی باید دو سطح جمعی و فردی امید و ناامیدی را از هم جدا نمود؛ یعنی امید اجتماعی در ایران، از سطح جمعی و نهادی به سطح فردی تنزل پیداکرده و این سطح فردی، آدم‌های هراسناک هستند که هرلحظه نگران تزلزل و سقوط جایگاه فعلی خود می‌باشند و نتیجه این ترس، افزایش امکان جنبش‌های توده‌ای خواهد بود.
درباره راهکارهای افزایش امید اجتماعی در جامعه مواردی وجود دارند که به‌اختصار بخشی از آن‌ها، بیان می‌شود:
1- شفاف‌سازی از سوی مسئولان جامعه.
2- باید با بالا بردن سطح اعتماد ملی، زمینه افزایش مشارکت‌های مردم را در تصمیم‌گیری‌های کشور انجام داد.
3- بایستی مسئولان جامعه با برنامه‌ریزی‌های دقیق و بلندمدت، آینده‌نگری کنند و با جلوگیری از روند فرسایشی امید، مانع افزایش مهاجرت‌ها و فرار مغزها از کشور شوند.
4- مسئولان باید نگاهشان به بطن جامعه و افراد جامعه باشد و جامعه را توانمند کرده و نهادهای مدنی را تقویت و حمایت کنند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید