راهکارهای رفع آسیب های تبلیغات انتخاباتی

  • سه شنبه, 29 بهمن 1398 07:05
  • بازدید 1717 بار

برای ترویج هنجارهای اخلاقی در انتخابات یکی از گام های مهمی که امروزه نزد بسیاری از مجموعه ها و دولت های سیاسی دنیا پذیرفته شده است، استفاده از راهکار تدوین منشور اخلاقی انتخابات و تلاش گسترده  برای آموزش آن از طریق رسانه ها و تریبون های سیاسی است.

1-  راهکارهای تقنینی
با توجه به نواقص و ضعف هایی که در مورد قوانین موجود کشور در فصل اول مورد اشاره قرار گرفت، نیاز به بازنگری در این قوانین به وضوح قابل درک است. البته بهبود در اجرای نظارت بر فعالیت های انتخاباتی مستلزم این است که قانونگذار ما در وهله ی نخست، به رفع ابهامات و كاستي هاي مربوط به فعاليت هاي تبليغاتي بپردازد و سپس بر اين فعاليت ها نظارت كند.
از این رو پيشنهاد مي شود با توجه به اين كه قانونگذار درخصوص فعاليت هاي تبليغاتي نگاهي سلبي را برگزيده و ماده 57 را با ابهامات تفسيري زيادي مواجه نموده، با اصلاح اين ماده به نحو ايجابي، به مواردي كه مي تواند تحت عنوان فعاليت تبليغاتي قرار گيرد حداقل به صورت تمثيلي اشاره نمايد. (درستی، 1393: 108) از جمله خوب است که طرق جدید تبلیغات هم چون استفاده از لوح هاي فشرده و رسانه های جدید را نيز مدنظر قرار دهد.
در ماده 56 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، آغاز فعاليت تبليغاتي نامزدها از هشت روز قبل از اخذ رأي تا بيست وچهار ساعت قبل از اخذ رأي آمده است. اين ماده نسبت به فعاليت هاي تبليغاتي از زمان ثب تنام نامزدها تا زمان اعلام اسامي كانديداها سكوت اختيار نموده است. در این خصوص، مجلس طي استفساريه اي براي روشن كردن وضعيت تبليغات از زمان ثبت نام كانديداها تا زمان اعلام اسامي آنها اين گونه اعلام كرد كه ممنوعيت تبليغات از زمان ثبت نام تا زمان اعلام اسامي كانديداهاي تأييد شده توسط هيأت اجرايي است و شامل قبل و بعد از زمان مذكور نخواهد بود. مشروط بر آن كه تحت عنوان كانديداتوري نباشد. با عنايت به ماده 56 و اينكه اعلام اسامي نامزدها در زمان يكساني اتفاق نمي افتد و با توجه به نظر مجلس كه تبليغات از زمان كانديداتوري را، مشروط بر اين كه تحت عنوان كانديداتوري نباشد، مجاز دانسته است، نامزدها از موقعيت برابري در تبليغات برخوردار نيستند و شايسته است كه نهاد برگزاركننده انتخابات نظارت صحيح و يكساني درخصوص زمان فعاليت هاي تبليغاتي داشته باشد. مسلماً اعمال اين نظارت در وهله اول لزوم تصحيح ماده مذكور درخصوص زمان فعاليت هاي انتخاباتي را مي طلبد.
برای مثال در قانون انتخابات كشور ما ماده يا موادي پيش بيني نشده كه اصل صداقت در تبليغات را پوشش دهد. ممكن است در نگاه نخست نائل شدن به چنين اصلي دور از ذهن باشد، زيرا شايد نتوان مرجعي را براي بررسي اين موضوع كه آيا تبليغات يك كانديدا صادقانه است يا خير، پيش بيني نمود، اما لااقل مي توان درصورت احراز اين امر به هر طريق، براي نامزد خاطي مجازات يا جريمه اي در نظر گرفت تا بدين وسيله تبليغات مجلس از حالت شعارگرايي صرف و يا ارائه مطالب خلاف واقع صرفاً به منظور پيروزي در انتخابات، به يك تبليغات مفيد و صادقانه تبديل شود.

2- راهکارهای غیر تقنینی
الف: اصل جامعه پذیری
جامعه پذیری سیاسی روندی آموزشی است که به انتقال هنجارها و رفتار پذیرفتنی نظام سیاسی مستقری، از نسلی به نسل دیگر کمک می‌کند. بنابراین هدف جامعه پذیری سیاسی تربیت یا پرورش افراد به صورتی است که اعضای کارآمد جامعه سیاسی باشند. مهمترین ابزار برای جامعه پذیری سیاسی، احزاب هستند که با نوشتن اعلامیه، صدور اطلاعیه، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها، نشست‌ها، تظاهرات و ... مفاهیم سیاسی‌ای همچون عدالت، برابری، برادری، آزادی، حاکمیت قانون و ... را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهند.

ب :وجود حزب
تبلیغاتی که توسط احزاب در جریان انتخابات انجام می شود دارای شکل و محتوای تخصصی است؛ زیرا برنامه های تبلیغاتی احزاب سندی است که در کارنامه ی عملکرد آنان ثبت می شود. به همن جهت تداوم وجودی احزاب به میزان زیادی بستگی به برنامه های تبلیغاتی آنان در جریان انتخابات دارد.
اعلاميه ی راجع به معيارهاي انتخابات آزاد و منصفانه 26 مارس 1994 در بند دوم از ماده سه اعلام مي دارد كه هر يك از شهروندان حق دارد به منظور مبارزه انتخاباتي به حزب يا سازمان سياسي وارد شود و يا همراه ديگران، حزب يا سازمان سياسي تشكيل دهد.
فعالیت انتخاباتی احزاب یکی از راه های کاهش هزینه های تبلیغاتی محسوب می شود. افراد و گروه های غیر سازمان یافته از آنجایی که فاقد شناسنامه و عملکرد معین هستند، برای شناساندن خود به افکار عمومی ناگزیرند منابع مالی و مادی زیاذی را هزینه کنند و بعضاً برای تأمین این مناابع مالی، خود را وابسته و وام دار مراکز قدرت و ثروت نمایند.

ج .افزایش سواد سیاسی
متاسفانه سواد سیاسی در جامعه ایرانی رشد پیدا نکرده و برخی گروه ها و جریان های سیاسی و برخی رسانه ها از این بی سوادی یا کم سئادی سیاسی شهروندان سوئ استفاده می نمایند و به جای آگاهی بخشی به زندگی اجتماعی شهروندان نوعی استثمار رسانه ای را ایجاد می کنند که باید با این پدیده مبارزه نمود.

د. ترویج اخلاق در جامعه
برای ترویج هنجارهای اخلاقی در انتخابات یکی از گام های مهمی که امروزه نزد بسیاری از مجموعه ها و دولت های سیاسی دنیا پذیرفته شده است، استفاده از راهکار تدوین منشور اخلاقی انتخابات و تلاش گسترده  برای آموزش آن از طریق رسانه ها و تریبون های سیاسی است.
در ایران نیز اولین منشور اخلاقی انتخابات، در ماه های پایانی سال 1386، اندکی پس از برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی کمیته تدوین و ترویج منشور اخلاقی انتخابات منتشر شد. این منشور که همه عناصر دخیل در انتخابات، اعم از: مجریان و ناظران، مردم، رسانه های جمعی، نامزدها و طرفداران آنها، احزاب و گروه های سیاسی را مخاطب قرار داد، الزاماتی اخلاقی را در بیست محور خاطر نشان ساخت.

منبع

برگرفته از پژوهش نامه افق مکث با موضوع «آسیب شناسی تبلیغات انتخاباتی با تاکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شهر مقدس قم» از دکتر سید احمد حبیب نژاد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید