سیاست‌گذاری در حوزه اخلاق جنسی، از وظایف دولت اسلامی

  • چهارشنبه, 10 مهر 1398 00:54
  • بازدید 2708 بار

یکی از وظایف دولت اسلامی، سیاست‌گذاری اخلاقی برای شهروندان است. یکی از مهم‌ترین موارد این سیاست‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری اخلاق جنسی بین شهروندان است؛ به‌طور مثال دولت اسلامی باید مردم را به اخلاق جنسی متعارف سوق دهد؛ چراکه اخلاق جنسی غیرمتعارف، منشأ انحرافات و مشکلات فراوان در خانواده‌ها و جامعه می‌شود. این نکته و سایر نکاتی که در ادامه می‌آید از آیه 213 سوره مبارکه بقره گرفته‌شده است.

متن آیه: نِسَائكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ.
ترجمه: زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند؛ پس هر زمان که بخواهید، می‌توانید با آن‌ها آمیزش کنید و (با پرورش فرزندان صالح، اثر نیکى) براى خود، از پیش بفرستید؛ و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد؛ و به مؤمنان، بشارت‌ده.
1- زن وسیله اطفاء شهوت و هوسرانی مردان نیست.
2- برای به دست آوردن نگاه اسلام به زن تنها نمی‌توان به این آیه اکتفا کرد، بلکه باید به سایر آیات نیز توجه کرد؛ مانند آیه 11 سوره مبارکه تحریم.
3- وقتی قرآن می‌فرماید برای کشت کردن نزد کشتزار خود بیایید یعنی اینکه برای هر استفاده‌ای به زن نگاه نکنید.
4- رابطه جنسی بین زن و مرد چیزی نیست که بتوان از آن عبور کرد؛ لذا در همه مکاتب و ادیان و ... به این امر پرداخته‌شده است. لذا قرآن ضمن تبیین این موضوع زن را در راستای کشتزار بودن یعنی محلی برای تولیدمثل و حفظ حیات بشر معرفی کرده و مردان را به این امر مهم توجه داده است.
5- اگر مردی در حالت سخت از همسر خود تقاضای رابطه کند به‌ظاهر حق همسر تضییع می‌شود اما اینجا تزاحم بین حق فرد و جامعه به وجود می‌آید، چراکه شاید حق زن تضییع شود (که قابل مناقشه است) اما حق جامعه حفظ می‌شود؛ زیرا امکان دارد مرد در آن حالت دست به جرم و جنایت بزند.
6- میزان انتساب یک فرزند به مادر کمتر از انتساب او به پدر نیست. دلیل انتساب بیشتر فرزند به پدر عمدتاً عرفی و اجتماعی است.
7- یکی از وظایف دولت اسلامی، سیاست‌گذاری اخلاقی برای شهروندان است. یکی از مهم‌ترین موارد این سیاست‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری اخلاق جنسی بین شهروندان است. به‌طور مثال دولت اسلامی باید مردم را به اخلاق جنسی متعارف سوق دهد؛ چراکه اخلاق جنسی غیرمتعارف، منشأ انحرافات و مشکلات زیادی در خانواده‌ها و جامعه می‌شود.
8- اخلاق جنسی باید در موارد و مواضع مختلف و سطوح متفاوت برای مردم تثبیت شود.
9- آموزش‌ها در جهت نهادینه کردن اخلاق جنسی باید به‌گونه‌ای باشد که باعث برانگیختگی جنسی نشود.

برگرفته از جلسه حقوق عمومی در قرآن با تدریس استاد محمدجواد ارسطا
تهیه و تنظیم: امید خاکی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید