اثرگذاری کلام، در سایه عمل به گفتار

  • یکشنبه, 02 دی 1397 16:50
  • بازدید 3926 بار

عمل به گفتار موجب اثرگذاری کلام در جامعه می‌شود. این اثرگذاری می‌تواند از سوی مردم به دولت، بالعکس و یا مردم نسبت به یکدیگر باشد. آیات و روایات بسیاری بر این امر تأکید داشته و موئد این مطلب می‌باشند. از مهم‌ترین آیاتی که می‌توان این امر را از آن استخراج کرد، آیه 218 سوره مبارکه بقره است.

متن آیه: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
ترجمه: آنان كه ايمان آورده و كسانى كه هجرت كرده و راه خدا جهاد نموده‌اند آنان به رحمت‏ خدا اميدوارند خداوند آمرزنده مهربان است.
نکات کلی و حقوق عمومی این آیه عبارتند از:
•خداوند متعال به خاطر اهتمامی که به ایمان دارد در این آیه آن را جدای از هجرت و جهاد آورده است.
•انسان می‌بایست ایمان داشته باشد تا بتواند به رحمت الهی امید داشته باشد، چراکه امید بدون ایمان امید صحیحی نیست.
•سیاست‌گذاری فرهنگی باید به این سمت‌وسو باشد که مردم به‌صرف اینکه خود را شیعه می‌دانند کفایت نکنند و به آموزه‌ها عمل کنند.
•جهاد درراه خدا باید فی سبیل الله باشد تا اثرگذار باشد. اگر خلاف این باشد اثرگذار نخواهد بود. چراکه روح عمل همان ایمانی است که به آن داریم. (إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّات)
•آنچه موجب قوام یک عمل است نیت است. ولو حجم عمل کم بوده و هزینه کمی برای آن انجام‌شده باشد.
•طبق مضمون روایتی از امام صادق(ع) صاحب نیت سالم، صاحب قلب سلیم است.
•افرادی که ایمان‌دارند و عمل صالح انجام می‌دهند همواره به رحمت الهی امید دارند.

پاورقی

برگرفته از جلسه حقوق عمومی در قرآن با تدریس استاد محمدجواد ارسطا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید