ضرورت مطالعه و تفکر در مورد عمیق‌ترین کتاب جهان

  • یکشنبه, 17 تیر 1397 12:38
  • بازدید 6512 بار

یادداشتی کوتاه از دکتر محمدتقی دشتی عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیرعامل موسسه صراط مبین 

ادعا می شود که این کتاب می تواند برنامه که نه، اساسنامه زندگی بشر باشد. حتی بهتر از قوانین اساسی معتبر دنیا. به گونه ای که همه رفتار های فردی و اجتماعی انسان ها باید یا منطبق و برگرفته از این کتاب باشد یا در چارچوب آن قرار گرفته و مغایر آن نباشد.

نویسنده این کتاب ادعا می کند که داناترین، تواناترین و برترین است حتی از افلاطون و ارسطو و دکارت و کانت و کنفوسیوس و ابن سینا و فارابی و صدرالمتالهین بالاتر و تواناتر.
می گویند مطالعه این کتاب می تواند انسان را متحول و مسیر زندگی او را متغیر کند چه بسا خوشبختی او را تضمین کند. گفته می شود با مطالعه این کتاب چیزهای زیادی به دانسته ها و توانسته ها و فضیلت های افراد اضافه می شود . حتی بیشتر از جمهوریت افلاطون و سیاست ارسطو و شهر خدا اثر آگوستین قدیس و لویاتان هابز و فلسفه حق هگل و شفای ابن سینا و اسفار اربعه ملاصدرا.
اسم این کتاب قرآن و به روایتی فرقان است و با صفات کریم و حکیم و مجید همراه شده است. نمی دانم آیا شما این کتاب را صرفا به عنوان یک کتاب مطالعه کرده اید؟ به معانی و مفاهیم و آموزه ها و اصول داخل آن محققانه و اندیشمندانه نظر انداخته اید؟ اصلا حتی برای یکبار ترجمه آن را مورد مطالعه دقیق قرار داده اید؟ اگر بله خوش به حالتان. مسلما فرد باسوادی هستید اما اگر نه ، حتما و حتما آن را مطالعه کنید.
در هرصورت نحوه و نوع جواب مسلمانان به سوالات زیر می تواند دلایل انحطاط جامعه اسلامی را روشن تر نماید؛
۱. آیا یک بار قرآن را به عنوان محقق و جستجوگر حقیقت مطالعه کرده ایم؟
۲. آیا از خود پرسیده ایم که قرآن دقیقا چیست؟ و برای چیست؟
۳. در هدفگذاری و برنامه ریزی فردی و اجتماعی و سیاسی به چه میزان توجه به قرآن داریم؟
۴. وقتی رفتار و اقدامی می خواهیم انجام دهیم به چه میزان با اصول و آموزه های قرآن انطباق می دهیم. یا به عبارتی چقدر رفتار خود را با قرآن چک می کنیم؟
۵. در مواقع اختلاف و دعوا تا چه حد از معیارها و اصول و آموزه های قرآن استفاده می کنیم؟
۶. در آموزش ها، تحصیلات و پژوهش ها و مباحث علمی به چه میزان قرآن به عنوان منبع مورد استفاده و استناد قرار می گیرد؟
۷. قرائت و حفظ و تفسیر و تدریس قرآن تا چه حد در برنامه های ما قرار دارد؟
۸. حضور قرآن در بینش نگرش و رفتار ما چقدر است؟
۹. چقدر با قرآن مانوس هستیم؟
۱۰. در حالت کلی این کتاب چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد؟
۱۱. آیا توانسته ایم قرآن را از قبرستان ها و مجالس ختم و طاقچه ها و صندوقچه ها و....
به مهدستان ها و مجالس شورا و حوزه ها و دانشگاهها و هیات های اندیشه ورز و محافل نظریه پردازی و نظام سازی و ... منتقل کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید