مساله محوری ؛ رویکردی راهگشا در عرصه علم و اجرا

  • دوشنبه, 03 آبان 1395 15:04
  • بازدید 7602 بار

یادداشتی از دکتر محمد تقی دشتی استاد دانشگاه و مدیر عامل موسسه صراط مبین


یکی از دلایل عدم موفقیت سازمان ها و دولت ها غفلت آنان از مسئله محوری و عدم گرایش آنها به حل مسئله است. دولت ها و سازمان ها علاوه بر انجام وظایف جاری خود باید مسئله محوری را در مسیر حرکت خود مورد توجه قرار داده و بدینوسیله موانع تحقق اهداف کشور و سازمان را برطرف نمایند. بدیهی است که مقدمه حل مسئله، شناخت دقیق آن است.


در عرصه علم اکثر پژوهش ها به این دلیل آغاز می شود که مسئله ای ذهن پژوهشگر یا دستگاهی را به خود مشغول می کند  و بدون حل مسئله امکان پاسخ به ابهامات و مجهولات وجود ندارد . به همین سیاق در بحث برنامه ریزی های سازمانی و اجتماعی و سیاسی نیز مسئله محوری نقش موثری دارد. بنابراین باید اغلب برنامه های کشوری و سازمانی برای حل مسئله باشد.
از نظر  این نوشتار ، مسئله با سوال متفاوت است . سوال یعنی درخواست برای شنیدن پاسخ یک مجهول . یعنی مطالبه جواب یک قضیه مجهول که شاید فرد دانا به آن جواب دهد . اما مسئله علمی مد نظر ما یعنی گره به وجود آمده در مسیر علم و اجرائیات که تا کنون جوابی برای آن پیدا نشده یا این که پاسخ موجود ناقص و یا نادرست است به گونه ای که اگر پاسخ آن پیدا نشود ادامه حرکت در این مسیر امکان پذیر نبوده و یا با آزمون و خطا ممکن خواهد شد.
مسئله چیست ؟
 مسئله آن گره و مجهول چند وجهی پیچیده ای است که در نگاه اول با معلومات و برنامه های موجود امکان حل آن وجود ندارد و ممکن است به مانعی برای رسیدن به اهداف عالی و کلان کشور و سازمان تبدیل شود. مانند کاهش گرایش مردم به نظام موجود سیاسی در یک کشور ، افزایش جرائم خشن در میان جوانان ، افت جایگاه اقتصادی کشور در منطقه ، کاهش جمعیت کشور ، عدم حاکمیت قانون ، فساد اداری  و ...
البته مسئله لزوما سلبی و منفی نیست و حتی می توان ادعا کرد گاهی فعال است  چون یک سیستم درحال پیشرفت قطعا با موانع ، مجهولات و گره هائی  مواجه می شود که تا به حال با آنها مواجه نبوده و یا باید آنها را حل کند لذا نیاز به پژوهش و برنامه ریزی برای حل آن پیدا می کند . مثلا ضرورت ارتقاء رضایت مردم از نظام سیاسی یک مسئله اثباتی است، یا روش تامین و ارتقاء امنیت اقتصادی ، یک مسئله ایجابی است .

نمودار فرآیند تعمیق مساله

 


حل مسئله
حل مسئله دو بعد یا دو مرحله دارد:
1- پژوهش برای یافتن راه های علمی و نظری حل مسئله
2- برنامه ریزی اجرایی براساس راه های نظری پژوهش صورت گرفته
مراحل تشخیص و حل مسئله
1- وجود اختلال یا مانع در حرکت به سمت هدف کلان و یا چشم انداز تعیین شده
2- بررسی و ارزیابی اولیه مانع و تشخیص اولیه مسئله
3- مطالعه دقیق پیرامون مسئله برای تعیین مسئله اصلی و ابعاد و مفروعات و گستره آن
4- پژوهش و بررسی برای یافتن راه حل ها و راهکارهای حل مسئله و تعیین هدف کاربردی
5- برنامه ریزی برای تعیین وضعیت موجود مسئله ، وضعیت مطلوب آن و شاخص های تحقق هدف
محورهایی که باید در برنامه ریزی مدنظر قرار گیرد عبارتند از ؛
الف- ترسیم و تبیین مسئله و وضع موجود آن ( شامل ؛ شناخت دقیق مسئله و ابعاد ، عناصر , عمق و گستره آن ، شناخت عوامل و دلائل بروز مسئله، شناخت تبعات مسئله، شناخت گذشته و آینده مسئله). درک مسئله و شناخت دقیق آن اصلی ترین و مهم ترین مرحله و قدم برای حل آن است که معمولا مغفول واقع می شود
ب- تعیین دقیق هدف عینی و تبیین وضع مطلوب و نقطه ای که باید به آن جا برسیم.
ج- تعیین شاخص های تحقق هدف (نتیجه ایی که بعد از رسیدن به هدف به دست خواهند آمد و قابل سنجش و درک و لمس می باشد مانند ارتقاء رضایت مردم از نظام سیاسی به میزان 10 درصد براساس نظرسنجی موسسه الف)
د- تعیین روش ها و شیوه های حل مساله و  وصول به هدف
ه- تعیین سیاست ها و الزامات و باید و نبایدهایی که باید در طی مسیر و در جریان حل مساله رعایت شوند.

این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید