زندگی بدون فقر


آیه شریفه : لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ و ... (سوره حدید ، آیه 25)
ترجمه : ما پيامبرانمان را با دليل های روشن فرستاديم و با آن ها کتاب و ترازو را نيز نازل کرديم تا مردم به عدالت عمل کنند ( و در سایه عدالت زندگی کنند و فقر و فقیری در جامعه باقی نماند) و ...
روایت : النبی (صلی اله علیه و علی آبائه) :  ... و لم یفقرهم فیکفرهم (کافی،ج۲، ص ۲۶۳ و بحار ، ج22، ص495)

ترجمه : حضرت فرمود: ...  پیشوایان بر امتم را تذکر می‌دهم که جامعه را به فقر و ناداری نکشانند تا (از حکومت دینی و مدیریت اقتصادی آن ناامید گرددند) به سوی کفر و بی اعتقادی سوق داده شوند.

امام خمینی(ره) : ما بايد توجه بكنيم، كافی ندانيم این‌که ما تظاهر می‏كنيم و شعار می‏دهيم و چه، این‌ها كافی نيست. دولت واقعاً بايد با تمام قدرت آن طوری كه علی- عليه السلام- برای محرومين دل می‏سوزاند، اين هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومين... (صحيفه امام، ج‏18، ص159)
امام خامنه ای :  البته علاج فقر به شكل اصولی در هر جامعه‌ای، از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محيط جامعه است، تا كسانی كه اهل دست‌اندازی به حقوق ديگرانند، نتوانند ثروتی را كه حقّ همگان است، به سود خود مصادره كنند. اين يك وظيفه‌ی دولتی و حكومتی است؛ اما مردم هم به نوبه‌ی خود وظيفه‌ی سنگينی بر دوش دارند. اجرای برنامه‌های اجتماعی فقط در بلندمدّت و ميان‌مدّت و به‌تدريج امكان‌پذير است؛ اما نمی‌شود منتظر ماند تا برنامه‌های اجتماعی به ثمر برسد و شاهد محروميت محرومان و فقر گرسنگان در جامعه بود. اين وظيفه‌ی خودِ مردم و همه‌ی كسانی است كه می‌توانند در اين راه تلاش كنند. (بيانات در خطبه‌های نماز عيد فطر 15/09/1381)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید