چاپ کردن این صفحه

امر به معروف و نهی از منکر

 

 آیه شریفه : الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ ... (سوره توبه ، آیه 71)
ترجمه : مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یکدیگرند، امربه معروف و نهی از منکر می‌کنند، نماز را برپا می‌دارند و زکات را می‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند.
روایت : قال الباقر(ع) : ان الامر بالمعروف و النهي عن المنكر سبيل الانبياء و منهاج الصالحين فريضة عظيمه بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحل المكاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و يتصف من الاعداء و يستقيم الامر. ( تهذيب الأحكام ، ج6 ،ص ١٨٠و اصول کافی ، ج5 ، ص 55)
ترجمه : امام محمدباقر عليه السلام مي فرمايد : امر به معروف و نهي از منكر راه پیامبران و روش صالحان است و خود وظيفه ای بزرگ است که با انجام یافتن آن واجبات دیگر عملی می شود و راه ها امن می گردد و داد وستدها حلال می شود و حقوق مردمان به آنان می رسد و زمين آباد مي گردد و حقوق مظلومان از دشمنان گرفته می شود و کارها در مسیر درست می افتد .


امام خمینی(ره) :  امر به معروف و نهی از منکر از امر به معروف و نهی ازمنکر دو اصلی است در اسلام، که همه چیز را می‏خواهد اصلاح کند؛ یعنی با این دو اصل می‏خواهد تمام قشرهای مسلمین را اصلاح بکند. به همه مأموریت داده، به همه، به تمام افراد زیر پرچم مأموریت داده که باید وادار کنید همه را به کارهای صحیح، و جلوگیری کنید از کارهای فاسد.
(صحیفه امام ، جلد 10، دیدار با پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 2/7/1358)
امام خامنه ای :   قوام حکومت اسلامی و بقای حاکمیت اخیار، به این است که در جامعه امر به معروف و نهی از منکر باشد.
باید خطر را بشناسیم. باید نقاطی را که خطر، از آن نقاط جامعه اسلامی را تهدید می‌کند، درست بشناسیم. نمی‌شود این واجب بزرگ الهی را در دایره‌های کوچک، محدود کرد. قضیه، بالاتر از این حرفهاست!
( دیدار جمعی از روحانیون استان تهران با رهبر انقلاب ،  7/5/1371)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)