دوازدهمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی در مرکز پژوهشی مبنا برگزارشد.

  • سه شنبه, 16 دی 1399 06:28
  • بازدید 953 بار

جلسه دوازدهم فقه اجتماعی با ارائه استاد گرامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا با موضوع «واکاوی فقهی سیاست‌گذاری» برگزار شد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا در ادامه بحث سیاست‌گذاری، شواهدی دیگر از متون دینی در خصوص اقدام معصومین علیهم‌السلام به این امر مهم را مطرح نمودند.
ایشان ضمن نقل برخی از روایات، این نکته را توضیح دادند که امامان معصوم علیهم‌السلام علاوه بر سیاست‌گذاری فرهنگی به سیاست‌گذاری اقتصادی نیز اهتمام داشتند؛ به‌عنوان‌مثال، در برخی احادیث، حداکثر مال حلال قابل‌جمع آوری در یک‌زمان مشخص تعیین‌شده است.
سیاست مستتر در این احادیث، به گردش درآوردن مال در جامعه است و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست عده‌ای معدود است.
صرف‌نظر از اینکه احادیثی با مضمون مذکور و یا مضامین مشابه که سیستم اقتصادی را برای جامعه مسلمانان تجویز می‌نماید، اصل ادعای ما را در توجه اولیای دین به اصل سیاست‌گذاری اثبات می‌کند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید