هشتمین جلسه ی فقه اجتماعی در تاریخ 16 آذر 1399 در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

  • چهارشنبه, 19 آذر 1399 11:00
  • بازدید 812 بار

در هشتمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا به بحث مهم «سیاست‌گذاری» پرداختند.

در تعریف مفهوم مذکور، استاد ارسطا آن را به معنای خط مشی گذاری و ریل گذاری دانسته و آن را متشکل از دو مؤلفه ذیل معرفی کردند:
یک: تعیین کردن اهداف قریب، میانی و غایی.
دو: تعیین راه‌های رسیدن به اهداف مذکور.
اهداف موردنظر در فقه اهل سنت تحت عنوان «مقاصد شریعت» و در فقه شیعه تحت عنوان «غرض شارع » یا «مذاق شارع» و یا عنوان های دیگر آمده است. این مقاصد و نصوصی که ناظر به مقاصد شریعت هستند می توانند به‌عنوان یک «محک»، فقیه را برای احراز صحت استنباط خویش از منابع دینی یاری نمایند.
بدین‌صورت، فقیه با در نظر داشتن مقاصد شریعت یا غرض شارع، دین را از حرکت به سمت قشری-گری حفظ می‌کند. برای مثال فقیه با توجه به مقصد شارع از حرمت ربا که همان دفع ظلم است استفاده از حیل شرعی را جایز نمی‌شمارد چراکه با استفاده از این حیل ظلم برجای خود باقی می‌ماند.
شایان‌ذکر است در جلسه ی نهم فقه اجتماعی نیز به بحث سیاست گذاری پرداخته خواهد شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

قانون شکنی
آیه شریفه : إِنَّمَا ﭐلسَّبِيلُ عَلَى ﭐلَّذِينَ يَظْلِمُونَ ﭐلنَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي ﭐلْأَرْضِ بِغَيْرِ ﭐلْحَقِّ أُوْلَـٰئِکَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ  (سوره مبارکه شوری ، آیه 42)ترجمه : گناه بر کساني است که به مردم ظلم مي‏کنند ، و بدون داشتن بهانه‏اي و حقي مي‏خواهند در زمين فساد و ظلم کنند ، آنان عذابي دردناک دارند. روایت : قال علی( ع ): من تعدی الحق ، ضاق مذهبه.  (بحار الانوار ، ج 77 ، ص 211 )ترجمه : امام علی(ع) مي‌فرمايد: هر کس از حق (قانون) تجاوز کند ، در تنگنا گرفتار می آید.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید