به توفیق الهی دومین جلسه از سلسله مباحث فقه اجتماعی در روز یکشنبه 4 آبان در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

  • سه شنبه, 06 آبان 1399 05:51
  • بازدید 846 بار

در این جلسه بررسی موضوع «استئثار» (انحصار طلبی) در متون روایی به عنوان یکی از کلید واژه های فقه اجتماعی در ادامه جلسه نخست مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا با مداقّه در برخی روایات نشان دادند که حکم تکلیفی استئثار در فقه شیعی حرمت است. مراجعه به روایات دیگر نیز معلوم می دارد که حکم وضعی استئثار نیز عدم نفوذ می باشد. بنابراین میان حکم تکلیفی و حکم وضعی استئثار فاصله ای نیست و عقودی که از مصدایق استئثار باشند باطل هستند و اموال موضوع آن به مالکیت مستئثر در نمی آید. ایشان در پایان به سوالات و ابهامات حضار پاسخ گفتند و بحث استثار را به پایان رساندند.
گزارش: فاطمه سادات نقوی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید