برگزاری نشست های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم نظریه دولت اسلامی

  • دوشنبه, 03 شهریور 1399 18:30
  • بازدید 1057 بار

نشست‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم نظریه دولت اسلامی به‌صورت متمرکز طی برنامه علمی یک روزه با موضوع «حکمرانی شایسته»، «تقنین در دولت اسلامی»و «مناسبات امت، ملت و امامت» برگزار شد.

در این نشست‌ها که با موضوعات: حکمرانی شایسته، امر پارلمانی و مناسبات امت، ملت و امامت برگزار شد، آقایان دکتر محمدتقی دشتی عضو هیئت‌علمی مرکز پژوهشی مبنا،  دکتر سید احمد حبیب نژاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسین جوان آراسته عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطالب خود را ارائه کردند.
در این نشست های سه‌گانه که استاد محترم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا استاد درس خارج حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگران حوزه حقوق عمومی و علوم سیاسی مرکز پژوهشی مبنا نیز حضور داشتند، علاوه بر ارائه مباحث مذکور، مطالب موردبحث و گفتگو بین اساتید و کارشناسان قرار گرفت.

در نشست سیزدهم جناب آقای دکتر دشتی در ادامه مطالب نشست پیشین، ابتدا به بررسی شاخص «حاکمیت قانون» پرداختند. در این راستا ایشان ضمن بررسی مقصود از مفهوم مذکور، به منابع دینی و همچنین مراد از «قانون» در اندیشه مرحوم امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای را مورد واکاوی قرار دادند. در ادامه نیز ایشان شاخص‌ها و معیارهای وجود حاکمیت قانون در جامعه را بیان نمودند.
در ادامه نشست سایر شاخص‌های حکمرانی شایسته مانند شفافیت، رحمت محوری، عدم احتجاب مسئولین و غیر آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

در نشست چهاردهم نظریه دولت اسلامی «امر پارلمانی» و «تقنین در دولت اسلامی» توسط جناب آقای دکتر حبیب نژاد ارائه گردید. ایشان بحث را در محورهای سه‌گانه «ماهیت نمایندگی»، «بررسی منشأ الزام‌آوری قانون» و «مناسبات فقه و تقنین» مطرح نمودند.
در هر یک از محورهای مذکور جناب آقای دکتر حبیب نژاد به بررسی تفصیلی نظریه‌های فقهی مطرح‌شده پرداختند. سپس ایشان هریک از آن نظریه‌ها را از دیدگاه خود نقد و نظریه مختار خود در هر یک از موارد را بیان نمودند.
در آخر نیز ایشان ضمن جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده تفصیلی خود، نمایندگی را «پیمان مستقل با موضوع امر پارلمانی» معرفی کردند که علاوه بر استقلال از سایر عقود، موضوع آن متمایز از امور سیاسی، اداری و امثال آن‌ها می‌باشد.

در نشست پانزدهم نظریه دولت اسلامی نیز جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جوان آراسته موضوع مناسبات امت، ملت و امامت را ارائه و تبیین نمودند.
ایشان در این نشست ابتدا به بررسی این مفهوم در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداختند و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. در ادامه نشست جناب آقای دکتر جوان آراسته به بیان ارتکاز مسلمان نسبت به اندیشه امت و امامت پرداختند و ارتکاز را «امت واحده با امام واحد» عنوان کردند.
در آخر نیز مفهوم «ملت» در دولت اسلامی توسط ایشان به همراه گفتگو بین اعضاء حاضر در نشست حول مفهوم مذکور به‌صورت مفصل و تحلیلی موردبررسی و واکاوی قرار گرفت.

شایان‌ذکر است که برنامه علمی نشست‌های متمرکز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم نظریه دولت اسلامی در 12 ساعت و از ساعت  7 الی 19 برگزار شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید