آغاز پروژه آسیب‌شناسی کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه

  • یکشنبه, 12 مرداد 1399 20:07
  • بازدید 1490 بار

آسیب شناسی کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه 

انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین اهدافش مبارزه با تک نظری در عرصه مدیریت کشور و ساحت‌های دیگر است. ازاین‌رو بعد از انقلاب ايده‌ ايجاد کرسی‌های آزادانديشی در مراكز علمی دانشگاهی و حوزوی به‌وسیله‌ مقام معظم رهبری، مبتنی بر عقلانیت و به‌کارگیری خرد جمعی در جهت تحقق جنبش نرم‌افزاری و توسعه علمی کشور مورد تأکید ویژه قرار گرفت.
با مروری بر آمار و پژوهش‌های ارائه‌شده در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان به این مطلب پی برد آن‌طور که شایسته است کرسی‌های آزاداندیشی چه ازنظر کمی و چه ازنظر کیفی به حد مطلوب خود نرسیده است و غایت این موضوع، از مطالبه گری مقام معظم رهبری در دیدارهای گوناگون با دانشجویان، می‌توان فهمید.
آزاداندیشی به هدف مطلوب خود نائل نگشته است و این عدم حصول مطلوب، بیانگر وجود موانع و مشکلاتی در این مسیر است.
مرکز پژوهشی مبنا پروژه آسیب‌شناسی عللِ عدم دستیابی کرسی‌های آزاداندیشی به نقطه مطلوب را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد براساس داده‌های به‌دست‌آمده، راهبردهای پیشنهادی برای رسیدن به نقطة مطلوب با شرح وظایف مسئولان و نهادها را ارائه دهد.
در این پژوهش که روش موردنظر مسئله محور راهبردگرا است ابتدا به بررسی تحقیقات و پژوهش‌های موجود در رابطه با کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه پرداخته می‌شود.
بعد از یافتن علل و موانع با کمک یافته‌های پیشین، از اساتید خبره نظرسنجی صورت گرفته و با مشخص شدن گره اصلی، برای به‌دست آوردن پاسخ مسئله به مصاحبه با کارشناسان برتر در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی می‌شود. در خاتمه نیز براساس داده‌های به‌دست‌آمده، راهبردهای پیشنهادی به همراه شرح وظایف مسئولان و نهادها بیان می‌شود. خاطرنشان می‌شود این روش تلاش دارد تا در حد ممکن راهکارهایی را ارائه کند که متناسب با وضعیت موجود و به‌صورت برنامه‌ریزی هدفمند باشد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید