شماره سی ام دو ماهنامه راهبردی امنیت فرهنگی افق مکث منتشر شد.

  • شنبه, 14 تیر 1399 19:48
  • بازدید 1543 بار

شماره جدید پژوهشنامه افق مکث با عنوان آسیب شناسی مکانیسم پاسخگویی به شبهات منتشر شد.

باتوجه به این که نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی است و دین نقش ویژه ای در تمام ابعاد آن دارد، اشاعه شبهات دینی در جامعه اسلامی یکی از مهم ترین راهبردهای دشمنان برای متزلزل کردن ارکان نظام است چرا که با سست شدن پایبندی مردم به دین از پایبندی آن ها به نظام دینی نیز کاسته خواهد شد. البته در کنار دخالت های خارجی برای گسترش شبهات در کشور، عوامل درونی بسیاری نیز سبب بروز شبهات می شوند ؛ مسائلی همچون گذار از سنت به مدرنیته، نفوذ سبک زندگی غربی، اختلاف فاحش میان سنخ دین‌داری رسمی با سبک زندگی مردم جامعه، اشاعه دیدگاه روشنفکران دینی، تبلیغات و مباحث رسانه‌ای و... از جمله عوامل ایجاد شبهات دینی هستند.
علاوه بر بروز شبهات دینی و مذهبی در طول تاریخ برای اندیشه شیعی، وقوع انقلاب اسلامی و پیکربندی نظام سیاسی و اجتماعی بر مبنای آن سبب هجمه‌ فلسفه‌های جدید به تفکر دینی، نهادهای دینی و مراجع دینی در کشور شده است. از این لحاظ شایسته است نظام شیعی در جامعه ایرانی برای افزایش کارآمدی و مقابله با چنین هجمه‌هایی به‌طور مداوم در پی بازسازی فکری و رفع شبهات باشد.این شماره افق مکث با درک چنین اهمیتی سعی دارد نقطه شروعی برای مطالعه جدی آسیب‌ها و اختلال‌ها در مسیر پاسخ‌گویی به شبهات دینی باشد و راهبردها و راهکارهایی را در این‌باره ارائه کند.

برای تهیه این محصول یا انتقال پیشنهادات و انتقادات می‌توانید از طریق پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یا شماره تماس 5-32906404-025 اقدام فرمایید.

 

 

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید