چاپ کردن این صفحه

شماره بیست‌وشش دوماهنامه راهبردی امنیت فرهنگی افق مکث منتشر شد

شماره جدید پژوهشنامه افق مکث با عنوان افراط گرایی شیعی چاپ شد  

افراط‌گرایی مذهبی از جمله پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که دنیای امروز با آن روبرو است و همه ادیان و مذاهب از شرق تا غرب جهان به گونه‌ای با آن دست به گریبانند و ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

افراط‌گرایی مذهبی از جمله پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که دنیای امروز با آن روبرو است و همه ادیان و مذاهب از شرق تا غرب جهان به گونه‌ای با آن دست به گریبانند و ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما با ظهور انقلاب اسلامی و در تلألو آن، وحدت اسلامی در جامعه ایران اوج گرفت و وحدت استراتژیکی به معنای وحدت عملی و همبستگی بر اساس اصول مشترک اسلامی در برابر دشمن مشترک جهان اسلام ایجاد شد که نمونه بارز آن در جنگ تحمیلی قابل مشاهده است. اما در حال حاضر تشتت درونی و درگیرهای مذهبی برخاسته از نگاه متفاوت گروه‌های اسلامی این آرمان را بسیار دور از دسترس قرار داده است. شعارها و اقدامات افراطی برخی افراد که با استفاده از ابزار رسانه اقدامات محدود خود را به صورت گسترده در دنیا منتشر می کنند، اختلافات را بین مذاهب اسلامی، اقوام و گروههای مختلف بیشتر کرده و آینده مبهمی را برای وحدت شیعه و سنی در ایران ترسیم نموده است. به جرات می‌توان گفت افراطی‌گری شیعی در کنار افراطی‌گری اهل‌سنت همراه با اراده‌های خارج از نظام، به انشقاق و تفرقه در جهان اسلام منجر می‌شود. این امر دقیقاً در راستای اهداف استعمار و استکبار است که درصدد تضعیف قدرت جهان اسلام هستند؛
ضمن اینکه تفرقه‌ها و ناامنی‌های نشأت گرفته از این افراط‌گرایی‌ها، بر پیکره امنیت و وحدت مردم و نظام جمهوری اسلامی آسیب خواهد زد؛ برای مثال به اقدامات افراطی از قبیل مراسم اختلاف‌برانگیز عمرکشان، ایام محسنیه، قمه‌زنی‌های خاص، شبکه‌های ماهواره‌ای اختلاف‌برانگیز و سخنرانی‌های اختلافی باعث ایجاد کینه‌ورزی‌ها، اختلافات و بدبینی اهل تسنن و سایر مردم جهان به تشیع شده و به تشدید افراطی‌گری طرف مقابل منجر می‌شود. چنین نگرش‌هایی موجبات شکاف بین مذاهبی در اسلام را افزایش داده و بیانات برخی سخنرانان و مداحان و تبلیغات بدون تفکر و اندیشه تقریب بر این شکاف افزوده است.
باید اذعان داشت این مسئله اقدامی برنامه‌ریزی شده و هدفمند است که با حمایت مادی، نظامی و سیاسی نظام سلطه در حال اجرا است و در این بین عملکرد برخی گروه‌های افراط‌گرای شیعه و بهره‌برداری دشمنان شیعه از اعمال خرافی و افراطی آنان و همچنین تحریک قاطبه اهل‌سنت علیه تشیع نیز از مهم‌ترین عوامل تنش مذهبی در کشور است؛ درواقع اهانت و تندروی برخی افراد و گروه‌های شیعی علیه مقدسات و اعتقادات اهل‌سنت و همچنین شیعیان اعتدال‌گرا، یکی از محرک‌های اثرگذار رشد افراطی‌گری است؛ به‌طوری که تیم‌های عملیاتی گروهک‌های تروریستی فعال در منطقه برای تحریک عوامل خود و انجام عملیات علیه شیعیان از سخنان و آثار این دسته از افراطیون شیعه سوء‌استفاده می‌کنند.
از همین رو یکی از مهمترین مسائلی که کنکاش و بررسی آن برای حفظ ثبات وحدت و انسجام ملی و مذهبی کشور ضرورت می‌یابد جریان شناسی رایج افراط‌گرایی برخی گروه‌های شیعی در داخل و خارج است که به سبب کم آگاهی غالب مردم و ضعف عملکرد مسئولان و متولیان، روز به روز در حال گسترش است و لازم است چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. به نظر می‌رسد با بررسی ریشه‌ها و عوامل افراط گرایی در برخی پیروان شیعی می‌توان به راهبردها و راهکارهای رفع این آسیب دینی  و فرهنگی دست یافت. بنابراین سوالی که در این پژوهش به دنبال پاسخ آن هستیم، این است: «ریشه‌ها و عوامل افراط‌گری مذهبی در میان برخی شیعیان چیست و چگونه می‌توان با آن به مقابله پرداخت؟»

برای تهیه این محصول یا انتقال پیشنهادات و انتقادات می‌توانید از طریق پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یا شماره تماس 5-32906404-025 اقدام فرمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)