چاپ کردن این صفحه

معرفی کتاب گزارش طرح آسیب‌شناسی مردم‌سالاری دینی

مروری کوتاه بر آنچه کتاب گزارش طرح آسیب‌شناسی مردم‌سالاری دینی در بر دارد.

معرفی روش: طرح آسیب‌شناسی مردم‌سالاری دینی یک پژوهش کیفی با استفاده از روش‌های تحقیق کتابخانه‌ای،‌ مصاحبه با نخبگان، دلفی و ارزیابی تأثیرات متقابل راجع به مشکلات پیش‌رو و آسیب‌های مردم‌سالاری دینی است. این پژوهش به صورت پیش‌فرض قائل به این همانی نظریه مردم‌سالاری دینی و تجربه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران است.
توجیه روش‌شناسی: کاستی‌های موجود در نوشتگان و ادبیات در آسیب‌شناسی مردم‌سالاری دینی به نحوی بوده است که پژوهشگران ناچار به استفاده از روش‌ جمع‌آوری آرای نخبگان، جدول اولویت‌بندی آسیب‌ها و جدول برهم‌اثرگذاری متقاطع آسیب‌ها بوده اند.
خلاصه پیمایش و تحلیل: پس از گردآوری ۶۴ آسیب برجسته در مردم‌سالاری دینی، این آسیب‌ها بر اساس شاخص‌های ۱-ارتباط با لایه‌های زیرین دین و سیاست ۲-قرار گرفتن در اولویت‌های نظام    ۳-ارتباط با اهداف عالیه نظام ۴-گستره، وسعت و دربرگیری مسئله ۵-شدت، حدت و عمق مسئله ۶-میزان فوریت ۷پیامدهای مسئله در حوزه‌های مختلف ۸-استمرار و مزمن بودن مسئله (مقطعی نبودن)، توسط ۲۵ تن از صاحبان نظر و پژوهشگران در رشته حقوق عمومی ارزیابی شده و بر اساس آن فهرست آسیب‌ها به ترتیب اولویت مرتب شده است. از این فهرست، ۳۴ آسیب دارای اولویت بیشتر در جدول ارزیابی تأثیرات متقابل قرار گرفته اند که جدولی متقاطع با ردیف اول و ستون اول یکسان است تا تأثیر ردیف‌ها (افقی) بر ستون‌ها (عمودی) مورد ارزیابی کیفی (طبق طیف لیکرت) قرار گیرد. با توجه به زمان و تمرکز بالای مورد نیاز برای تکمیل این جدول که مستلزم پاسخ گویی به ۱۱۲۲ سؤال بوده است، ۱۵ نفر از متخصصین در رشته‌های مختلف انسانیات و علوم اجتماعی در تکمیل این جدول همکاری کرده اند. حاصل این مطالعه ۲ جدول کلی از فهرست تأثیرگذاری آسیب‌ها و فهرست تأثیرپذیری آسیب‌ها و همین طور ۶۸ جدول دیگر درباره تجزیه و تحلیل تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر آسیب به نحو مجزا بوده است. اطلاعات تجمیعی این جدول‌ها بر اساس نرم‌‌افزار Gephi  مورد تحلیل قرار گرفته است که محصول آن نمودارهای ۱ و ۲ است که اولاً نشان‌دهنده میزان علیت هر یک از آسیب‌ها و ثانیاً نشان‌دهنده روابط پراهمیت آسیب‌زا در نظام مردم‌سالاری دینی است.
سازمان گزارش: گزارش پیش رو شامل مقدمه‌ای مشتمل بر انگیزه‌ها و تشریح چرایی گزینش روش پژوهش، گزارش روند پژوهش، و تحلیل مختصر دستاوردهای پیمایش است.
نتیجه: این پژوهش می‌تواند درکی نسبتاً کلی از نظام آسیب‌های مردم‌سالاری دینی، اهمیت تقریبی هر کدام از این‌ آسیب‌ها و برهم‌اثرگذاری‌های آن‌ها به دست دهد. هم‌چنین گزارش این پژوهش می‌تواند ضمن طرح مسئله برای پژوهشگران انسانیات و علوم اجتماعی، دغدغه‌های ذهنی ایشان را اولویت‌بندی کند.

برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره‌ 5-32906404-025 تماس بگیرید.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)