چاپ کردن این صفحه

بیست‌و‌ دومین شماره از پژوهشنامه افق مکث با عنوان «بررسی وضعیت سواد رسانه‌ای میان مردم و مسئولان» منتشر شد.

سواد رسانه‌ای مهارتی است که اهميت آن در دنيای امروز كمتر از سواد خواندن و نوشتن نيست؛ زیرا به جهت فراگیری اطلاعات گسترده و در دسترس قرار گرفتن آسان حجم بالای اطلاعاتی، قرار گرفتن در دام معاندان با ترویج اخبار کذب یا اطلاعات مهندسی‌شده، ممکن الوقع است. این امر نشان از لزوم ترویج مهارت سواد رسانه‌ای برای آحاد جامعه دارد.

گفتگو درباره سواد رسانه‌ای در کشور ما سابقه چندانی ندارد. در سال‌های اخیر و با رونق گرفتن بازار رسانه‌های گوناگون به‌ویژه رسانه‌های فضای اینترنتی، تنور بحث سواد رسانه‌ای نیز گرم شد. رسانه‌ و ارتباطات فضای مجازی خواه‌ناخواه در زندگی فردی و اجتماعی انسان و همه ابعاد زندگی بشری مانند اخلاق، سیاست، فرهنگ و دین اثرگذار است. از همین‌رو آنچه در این میان هویداست، لزوم استفاده صحیح و آشنایی با رسانه‌ها به‌طور اصولی است که مهارت سواد رسانه‌ای عهده‌دار آن است. مسئله‌ای که در ایران توجه چندانی به آن نمی‌شود در حالی‌که جامعه ما، از یک‌سو شاهد گسترش شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و سایر رسانه‌های نوین بوده و از سوی دیگر برنامه‌ریزی مدون معاندان و دشمنان نظام اسلامی بر تولید ناهنجاری در حوزه رسانه و فهم آن افزوده است. غفلت از این موضوع موجب  عواقب وخیمی ازجمله فروپاشی خانواده‌ها، افزایش فاصله ملت و دولت و کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی همراه با افزایش استفاده از رسانه‌های بیگانه در پی خواهد داشت. ناگفته نماند مخاطب رسانه، فقط مخاطب پیام‌های رسانه‌ای و تولیدات برآمده از اعتقادات و فرهنگ خود نیست که با آگاهی و شناخت قبلی بتواند آن‌ها را رمزگشایی کند؛ بلکه پیام‌های گوناگون با اهداف مختلف از سمت رسانه‌های خارجی و گاه معاند به سمت او سرازیر می‌شود که معمولاً مخاطب را با آسیب‌های فراوانی دست‌به‌گریبان می‌کند.

در آینده گزارش مفصل این شماره در دسترس شما قرار خواهد گرفت. 

برای تهیه این محصول یا انتقال پیشنهادات و انتقادات می‌توانید از طریق پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یا شماره تماس 5-32906404-025 اقدام فرمایید.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)