"نظام اقتصادی سازمان روحانیت" منتشر شد.

  • دوشنبه, 23 مهر 1397 16:29
  • بازدید 4639 بار

 این کتاب در راستای توجه به دغدغه تحول حوزه از طریق تغییر کتب درسی آن است که این دغدغه در بین طلاب فراگیر شده و احساس ایجاد بن‌بست بر سر راه آن تا حد زیادی به وجود آمده است. با توجه به تعارضات به وجود آمده در این مسئله و پیامدهای نارضایتی از متون آموزشی باید مسئله تغییر متون را مهم دانست و با واقع‌بینی و توجه به نقش دیگر عوامل آموزشی چون اساتید نگاه‌ها را در این خصوص متعادل نمود که در این بررسی اجمالی، سعی شده این غرض تا حدودی حاصل گردد. 

این کتاب مشتمل بر پنج بخش اصلی است. در بخش اول به وضعیت شناسی پرداخته‌شده و پس از بررسی نحوه تأمین معیشت روحانیت و نیازهای مالی حوزه در مقطع پیش از انقلاب اسلامی به دوران پس از انقلاب توجه شده و وضعیت معیشتی روحانیت تا حدودی بازتاب داده‌شده و سپس به بحثی درباره مشاغل طلاب در این دو مقطع تاریخی و تفاوت‌های آن‌ها توجه شده است.
در بخش دوم نگاهی اجمالی به نحوه تأمین معیشت روحانیون ادیانی چون مسیحیت، یهودیت و بودا شده تا شباهت‌های نظامات مالی ادیان مختلف و برنامه‌های آنان درس‌ها و نکات لازم را نشان دهد.
در بخش سوم ثمرات مرور 170 منبع علمی مرتبط با حوزه و روحانیت، در این مسئله بازتاب داده‌شده است که تنها 32 منبع به مسائل مالی حوزه و روحانیت توجه و بایسته‌ها، آسیب‌ها، عوامل آسیب‌ها و راهکارهایی ناظر بدان بیان داشته‌اند.
اما بخش چهارم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش اثر موجود است، تلاشی برای ارائه نسخه جامع نسبت به مسائل مالی حوزه و روحانیت است که در چهارفصل ارائه‌شده است. اصول لازم، نظام تأمین منابع مالی، مدیریت منابع مالی و نظام توزیع منابع مالی فصولی هستند که با بهره‌گیری از نظرات بزرگان و اندیشمندان تدوین‌شده است که ضمن بهره‌گیری از نکات مدنظر آن‌ها، تضارب آرای آنان بستر رسیدن به دیدگاه منسجم و جامعی گردیده و نکات بدیعی در آن ارائه شده است.
بخش پنجم نیز انعکاس مصاحبه‌هایی است که برای تدوین این اثر تهیه‌شده است و در محل دیگری منتشرنشده‌اند.
این اثر در موسسه صراط مبین و با همت حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید نجفی تهیه و منتشر گردیده است.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

قانون شکنی
آیه شریفه : إِنَّمَا ﭐلسَّبِيلُ عَلَى ﭐلَّذِينَ يَظْلِمُونَ ﭐلنَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي ﭐلْأَرْضِ بِغَيْرِ ﭐلْحَقِّ أُوْلَـٰئِکَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ  (سوره مبارکه شوری ، آیه 42)ترجمه : گناه بر کساني است که به مردم ظلم مي‏کنند ، و بدون داشتن بهانه‏اي و حقي مي‏خواهند در زمين فساد و ظلم کنند ، آنان عذابي دردناک دارند. روایت : قال علی( ع ): من تعدی الحق ، ضاق مذهبه.  (بحار الانوار ، ج 77 ، ص 211 )ترجمه : امام علی(ع) مي‌فرمايد: هر کس از حق (قانون) تجاوز کند ، در تنگنا گرفتار می آید.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید