بیستمین شماره از پژوهشنامه راهبردی امنیت فرهنگی افق مکث با موضوع «ناکارآمدی تربیت دینی در مدارس» منتشر شد.

  • یکشنبه, 14 مرداد 1397 05:14
  • بازدید 3354 بار

  دانش‌آموزان در طول دوره تحصیلی، نیمی از وقت مفید روزانه خود را در مدرسه می‌گذرانند و زیر نظر نظام آموزشی رسمی کشور به تحصیل علوم مختلف و کسب مهارت‌های زندگی و آداب اجتماعی مشغول می‌شوند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت کنونی دین‌داری در کشور با چگونگی تربیت دینی در مدارس ارتباط مستقیم دارد.

می‌توان گرایش تربیت دینی در مدارس را حاصل تفکر انقلاب اسلامی دانست؛ چرا که رسالت تربیت دینی به مهم‌ترین رسالت انقلاب اسلامی بدل شد و تربیت دینی به امری فراگیر، فرابخشی و فراجناحی بدل شد. از‌این‌رو ایجاد فضای تربیتی مناسب که هم زمینه‌ساز و هم تسهیل‌کننده تربیت دینی باشد، از اولویت‌های نظام اسلامی قلمداد شده و در اسناد بالادستی و قوانین بر آن تأکید شده‌است.
با توجه به رسالت تربیت دینی، صاحب‌نظران حوزه تربیت، رویکردهای گوناگونی را مطرح کرده‌اند و طبق مطالعات صورت‌گرفته، بیشترین آسیب‌هایی که به تربیت دینی در جامعه ما وارد می‌شود، از ناحیه همین رویکردها و روش‌هایی است که برای تربیت دینی در مدارس نتایج چندان موفقی در پی نداشته‌است. از همین‌رو مؤسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین تلاش می‌کند در بیستمین شماره پژوهشنامه امنیت راهبردی «افق مکث» به بررسی آسیب‌های تربیت دینی در مدارس بپردازد و راهکارها و راهبردهای ممکن برای تقویت و ارتقای جایگاه تربیت دینی در مدارس را بیان نماید. می‌توانید بخش‌های زیر را در این شماره مطالعه کنید:
بخش اول: مسئله‌شناسی
فصل اول: وضعیت شناسی
1-قوانین و مقررات
2-آمار و اطلاعات
فصل دوم: فراتحلیل
1-روش‌شناسی
2-پیشینه پژوهشی
3-یافته‌ها
4-ارزیابی وضعیت تربیت دینی در مدارس کنونی
5-مهم‌ترین کارکردهای تربیت دینی مطلوب
6-علل و عوامل موجده وضعیت نامطلوب تربیت دینی
بخش دوم: حل مسئله
فصل اول: عوامل اصلی و گره اصلی
فصل دوم: راهکارهای نخبگانی
فصل سوم: راهبردپردازی
1-تبیین مسئله تربیت دینی در مداریذ
2-شاخص‌های تربیت دینی مطلوب
3-راهبردهای پیشنهادی
4-موانع ارتقای جایگاه تربیت دینی در مدارس
5-شاخص‌های تحقق هدف

برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید