از سرگیری جلسات هیئت اندیشه ورز اجتماعی و فرهنگی قم با راه کارهای نوین و با مدیریت موسسه صراط مبین

  • شنبه, 19 خرداد 1397 02:20
  • بازدید 3857 بار

مدیرعامل موسسه صراط مبین از مدیریت جلسات هیئت اندیشه ورز استانداری قم خبر داد و گفت: این موسسه با پشتوانه اقدامات پژوهشی خود و با ارائه راهکارهای نوین  قصد تحول اساسی در جلسات اتاق فکر قم دارد.

دکتر محمد تقی دشتی با اشاره به اهمیت فکر و اندیشه در میان گروه‌ها و جوامع مختلف، بیان کرد: تفکر سبب اصلاح اهداف و رسیدن به راه و روش صحیح می شود تا تلاش افراد ثمر بخش باشد، بنابراین هر چه ما به سمت اندیشه و تفکر پیش برویم، پیشرفته تر و توسعه یافته تر خواهیم شد.
وی افزود: متأسفانه در فرهنگ ما کار و فکر گروهی خیلی ضعیف است، ما ایرانی ها یک حالت فردگرایی منفی و منیَّت هایی در درونمان داریم که مانع شکل گیری کارهای جمعی و اجتماعی می شود و این یکی از آسیب های جدی فرهنگ ما است از سطوح پایین جامعه تا سطح مدیران.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت اندیشه ورزی و کارکرد فکر جمعی در کارهای دولتی و اجرایی  گفت: معمولا مدیران در امور اجرایی دچار روزمرگی می شوند، و چون در بطن کار هستند نمی توانند از بیرون به اقدامات موجود نگاه کنند و نقاط ضعف و آسیب و راهکار را استخراج کنند بنابراین نیاز دارند به اینکه یک عقل منفصلی، به نام هیئت اندیشه ورز در کنار آن‌ها قرار گیرد.
به گفته دکتر دشتی مسئله شناسی، تبیین مسئله و ارائه راهبرد ها و راهکار ها از وظایف هیئت اندیشه ورز است.
وی تعداد اتاق فکر پذیرفته شده و به صورت کلاسیک در دنیا را دو هزار و 500  اتاق برشمرد و افزود: متأسفانه حدود هزار و 800 مورد از این ها در آمریکا است و بقیه عمدتاً در چین و هندوستان و روسیه و کشور های اروپایی هستند اما درکشور ما به طور کلی 30  مؤسسه یا اندیشکده را می توان نام برد که اتاق فکر محسوب می شوند و قابل قبول شناسایی شده اند.
مدیرعامل موسسه صراط مبین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود موسسه صراط مبین به مباحث هیئت اندیشه ورز استانداری قم گفت: این موسسه فرهنگی پژوهشی در حوزه فکری، مدیریت این اتاق فکر را بر عهده گرفته است تا مشارکت مؤثر در حل مسائل فرهنگی اجتماعی مهم ترین رسالت این هیئت اندیشه ورز باشد.
آقای دشتی افزود: ارائه شرح وظایف به نهادها، انجام کار علمی برای حل مسائل و ارائه راهکارها از وظایف این هیئت است که در نهایت سند راهبردی آنها را برای ابلاغ در اختیار استانداری قم قرار خواهیم داد.
 وی با اشاره به فعالیت های ملی موسسه صراط مبین تصریح کرد: دلیل پذیرش مسئولیت هیئت اندیشه ورز استانداری قم موقعیت ویژه این استان به عنوان ام‌القرای جهان تشیع و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور است و به فرموده مقام معظم رهبری قم ویترین نظام جمهوری اسلامی است یعنی اگر ما قدمی برداریم برای اصلاح وضعیت قم و حل مسائل فرهنگی اجتماعی قم، انگار به کل کشور خدمات ارائه می کنیم.
مدیرعامل موسسه صراط مبین با بیان اینکه از اواخر سال گذشته اتاق فکر استانداری توسط این موسسه اداره می شود، عنوان کرد: امسال دو جلسه برگزار شده است و دوهفته یک بار هم جلسات ادامه خواهد داشت و در بین این جلسات کارهای علمی لازم برای غنای اتاق و هیئت انجام می گیرد.
دکتر محمدتقی دشتی داشتن پشتوانه قوی پژوهشی را دلیل انتخاب این موسسه دانست و گفت: این موسسه برای اداره هیئت اندیشه ورز قم، شیوه نوینی را ارائه می کند که اعضا باید ترکیبی علمی اجرایی داشته باشند و از آن جایی که موسسه ما نقطه ی اتصال پژوهش و اجرا شده است ان شاالله موفق عمل خواهد کرد.
وی بارش فکری توسط تمام اعضا، جمع بندی مباحث با حضور یک دبیر علمی با تجربه و تهیه نظام واره را از دیگر نوآوری های این موسسه خواند.
مدیرعامل موسسه صراط مبین از ایجاد سند راهبردی برای آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و ... در استانداری توسط این موسسه خبر داد و بیان کرد: اگر مدیران همت کنند، و همدل با ما باشند حداقل۲۰الی۳۰ درصد در کاهش مسائل فرهنگی اجتماعی استان مؤثر خواهیم بود.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه از دغدغه مند بودن مدیران و مسئولان در قم ابراز خرسندی کرد و گفت: دلسوزی زیاد است معاون محترم سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل محترم امور اجتماعی و کارشناسان شان پای کار هستند چرا که همه خطر را احساس کرده اند.
وی افزود: می توان از آسیب های موجود در جامعه محافظت و پیشگیری کرد و برای حل این مسائل با توجه به مدرنیته زدگی در ایران لازم است تا زایش فرهنگ،زایش نظریه و نظام سازی داشته باشیم.
به گفته مدیرعامل موسسه صراط مبین عدم ورود به مباحث سیاسی و جناحی، اولویت بخشی به دغدغه های مقام معظم رهبری، فارغ بودن از سلسله مراتب اداری و سیاسی، آزاد اندیشی و نظریه پردازی و رعایت قوانین و مقررات و ارزش های نظام اسلامی از سیاست های این موسسه برای اداره هیئت اندیشه ورز در استانداری قم است.
آقای دشتی گفت: ما دوست داریم همه افراد اندیشمند با رغبت به اتاق فکر بیایند، متاسفانه باید گفت به تعبیر مقام معظم رهبری قم مرداب استعدادهاست و لازم است از اندیشمندان موجود به خوبی بهره ببریم.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید