چاپ کردن این صفحه

چالاکی در امر پژوهش، در گرو هماهنگی مراکز پژوهشی با نهادهای اجرایی

در دیدار معاون پژوهشی شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده ی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیرعامل و کارشناسان مؤسسه صراط مبین، زمینه‌های همکاری این دو مجموعه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش صراط مبین،‌ سرکار خانم دکتر سیاح در ابتدای این دیدار به‌شدت تهاجم فرهنگی از سوی دشمنان و اهمیت هشداردهی نسبت به این مسائل اشاره کردند و بررسی همپوشانی و موازی‌کاری نهادهای پژوهشی را ضروری دانستند.
 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف سرعت و دقت در پژوهش را یکی از وجوه تمایز مؤسسه صراط مبین بیان کرده و آن را در افزایش چالاکی پژوهش و سرعت در فرآیند رسیدن به راه‌حل مسائل برای نهادهای اجرایی مفید برشمردند. به عقیده وی در حوزه زنان و خانواده مسائل متعددی وجود دارد که موانع فراوانی مقابله با آن‌ها را با کندی مواجه می‌کند. همچنین نگاه سیستمی و پژوهش‌های کاربردی وجه تمایز دیگر این مرکز از سوی ایشان خوانده شد.
خانم دکتر سیاح  نظام فکری پژوهش‌های صراط مبین را ارزشمند قلمداد کرد و همکاری این دو مجموعه را ضروری دانست.
جناب آقای دکتر دشتی نیز در این نشست ضمن معرفی اجمالی فعالیت‌های مجموعه، روش به کار گرفته‌شده در پژوهش‌ها را به‌عنوان ویژگی پژوهشنامه افق مکث معرفی کردند. ایشان در پاسخ به چگونگی کیفیت توزیع محصولات اذعان داشتند که محصولات در هر دوره به بیش از 300 نهاد مسئول ارسال می‌شود. همچنین در ادامه از تهیه سند راهبردی (دستور کار مدیران) برای تمام مسائل فرهنگی پیشِ‌رو، ‌به‌عنوان ضمیمه جدید پژوهش‌نامه افق مکث در سال جدید خبر دادند. به گفته ایشان فراجناحی بودن در کنار ولایت‌فقیه از خطوط قرمز این گروه به‌شمار می‌آید. مدیرعامل مؤسسه صراط مبین ضمن اشاره به موازی‌کاری برخی مجموعه‌ها حتی فراتر از آن یعنی به مخالف‌کاری برخی نهادها اشاره و از تعامل نظام‌مند بین دو مجموعه در قالب تفاهم‌نامه استقبال کردند.
حجت الاسلام نجفی، مسئول واحد فرهنگ دینی موسسسه صراط مبین نیز  به دلیل وجود مشکل در حوزه اجرا و اجماع نخبگان این موازی‌کاری را به دلیل اینکه سبب تکامل کارهای صورت‌گرفته خواهد شد در برخی موارد مطلوب دانستند. همچنین در پاسخ به سؤال چگونگی اولویت قرار گرفتن مسائل به ارتباط مسائل در نظام‌واره مسائل فرهنگی اشاره کردند و در ادامه افزودند که ما باید تلاش کنیم مشکل را به مسئله تبدیل کنیم. وقتی مشکل به مسئله تبدیل شد نخبگان به مسئله حساس می‌شوند. اما در حال حاضر مشکل پیشِ‌رو، مسئله‌سازی دشمنان است که باید با آن مقابله شود.
همچنین آقای نظری معاون اجرایی موسسه صراط مبین با توجه به دشورای تعامل با نهادها، موازی‌کاری در انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی را کاملا طبیعی دانست و افزود: موسسه صراط مبین تا به امروز حسن نیت خود را نسبت به دغدغه حل مسائل فرهنگی کشور با ارسال منظم محصولات راهبردی خود ثابت کرده و هرگز رویکرد تجاری نسبت به محصولات نداشته است. لذا لازمه ی همکاری و هم افزایی با نهادها و ارگانها دلسوزی و تعامل دو طرفه است و اینکه صرفا موسسات پژوهشی به دنبال ارتباط و انتقال دغدغه به نهادهای بالادستی باشند ناعادلانه و ناکافی است.
در ادامه امکان دسترسی به نخبگان، سهولت در امر توزیع محصولات، مسئله‌شناسی، اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها و برگزاری نشست‌های مشترک از جمله زمینه‌های همکاری این دو مجموعه بیان شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه