شانزدهمین شماره از پژوهشنامه تخصصی مساله شناسی افق مکث با موضوع "تحلیل الگوی دینی اوقات فراغت" منتشر شد.

  • چهارشنبه, 29 آذر 1396 14:37
  • بازدید 3179 بار

در جوامع امروزی، اوقات فراغت، مفهوم پیچیده‌ای به خود گرفته است. محیط‌های تولیدی و شغلی از روح آفرینش‌گری، ارتباطی و لذت‌جویی تهی گردیده و نیاز به فراغت در مقابل نیاز به کار اهمیت ویژه‌ای پیدا نموده است. ازاین‌رو مطرح‌شدن اوقات فراغت به‌مثابه نهادِ ساخت‌مند و مستقل از سایر حوزه‌ها به‌واسطه پیدایی نیاز جدید در عصر پرتلاطم صنعت و شهری شدن، امری غیرقابل‌اجتناب قلمداد می‌شود.

درواقع اهمیت اوقات فراغت نسبت به گذشته به‌اندازه‌ای است که در جوامع امروزی به‌عنوان یک نیاز خاص در نظر گرفته می‌شود تا جایی که برخی تمدن امروزی را «تمدن فراغت» لقب دادند. از همین رو گذران اوقات فراغت بازندگی و فرهنگ هر جامعه پيوند نزديکي دارد و همين ارتباط تنگاتنگ، جوامع آگاه را بر آن داشته، با اجراي سیاست‌های مناسب اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، از هدر رفتن اوقات فراغت جلوگيري کنند. در اوقات فراغت مطلوب، فرد می‌تواند فرصتي براي شکوفايي فردي و تحقق استعدادها پیداکرده و دست به انتخاب آگاهانه زند.
در این شماره از پژوهشنامه فرهنگی راهبردی افق مکث، سعی شده به مسئله اوقات فراغت در کشور با تأکید بر ارائه الگوی دینی- ملی پرداخته شود و به این سؤال پاسخ داده شود که «چگونه می‌توان به اوقات فراغت مطلوب دینی- ملی دست‌یافت و راهکار عملی برای جزیره‌ای عمل نکردن نهادها، جبران ضعف زیرساخت‌ها و داشتن متولی واحد در خصوص اوقات فراغت چیست؟»
این پژوهشنامه از دو بخش شکل گرفته است. بخش اول این پژوهشنامه مسئله شناسی می‌باشد که از دو فصل وضعیت شناسی و فراتحلیل تشکیل شده است.
وضعیت‌شناسی: در این فصل نخست قوانین و مقررات موجود درزمینهٔ اوقات فراغت بیان می‌شود سپس آمارها و اطلاعات جامع از وضعیت دیدگاه مردم در ایران و جهان نسبت به اوقات فراغت بررسی می‌گردد. در گام سوم اقدامات نهادهای مسئول نسبت به موضوع اوقات فراغت مورد واکاوی قرارگرفته و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می‌شود.
فراتحلیل: در این قسمت مطالب انتشاریافته در حوزه اوقات فراغت به روش فراتحلیل بررسی می‌شود تا یافته‌های پژوهشی موردنیاز به دست آید. سپس در یافته‌های توصیفی و استنباطی اثرات ترویج اوقات فراغت دینی- ملی و پیامدهای منفی فقدان آن بررسی و به عوامل آن پرداخته می‌شود. در انتها راهکارها و پیشنهادهای پژوهشی در راستای بهبود وضعیت بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مطرح می‌گردد.
بخش دوم این شماره، بخش حل مسئله بوده که مانند بخش قبل از دو فصل با عناوین راهکارها و راهبردها تشکیل شده است.
راهکارها: در این فصل نخست راهکارها و پیشنهادهای مطرح‌شده در پژوهش‌ها و منابع علمی ذکرشده است. سپس راهکارهای نخبگانی با استفاده از مصاحبه با 12 نفر از اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلفِ مرتبط با اوقات فراغت جمع‌بندی و ارائه‌شده است که متن کامل گفتگوها در پایگاه اینترنتی مؤسسه صراط مبین بارگذاری می‌گردد.
راهبرد پردازی: راهبرد پردازی، هنر و دانش تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات و وظیفه‌ای چندگانه که سازمان را قادر می‌سازد به اهداف بلندمدت خود دست یابد. درواقع باید راهبرد را، راه رسیدن به اهداف دانست و روش‌ها را به میزان نزدیک شدن به اهداف ارزیابی کرد. در این فصل سعی می‌شود فضای راهبردی ترسیم و راه اجرا سازی وظایف نهادها در خصوص اوقات فراغت مبتنی بر مبانی دینی- ملی تا حد ممکن بیان شود. راهبردهای اصلی برای ارتقا و نهادینه‌سازی اوقات فراغت مطلوب دینی- ملی در ایران، سیاست‌ها، ملاحظات و شرح وظایف نهادها ازجمله بخش‌های اصلی این فصل هستند.


برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید



این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید