سیاست های فرهنگی دولت اسلامی بر اساس دلایل روشن باشد

  • یکشنبه, 26 آذر 1396 15:52
  • بازدید 3364 بار

نهمین جلسه از سلسله دروس حقوق عمومی در قرآن با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در موسسه مطالعاتی صراط مبین برگزار شد. در این جلسه که با محوریت آیات 210 و 211 سوره مبارکه بقره برگزار شد، برای هرکدام از این آیات مبارکه تفاسیر و مصادیقی ذکر گردید که به کارگیری آن ها موجب رشد و ارتقای جامعه اسلامی می شود. در ادامه برخی از مهم ترین نکات جلسه ذکر می شود.

متن آیه: هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا أَن يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (بقره/210)
ترجمه آیه: آیا (پیروان فرمان شیطان، پس از این همه نشانه ها) انتظار دارند که خداوند و فرشتگان، در سایه هایى از ابرها به سوى آنان بیایند (و دلایل تازه اى در اختیارشان بگذارند؟!) درحالى که آنچه لازم بوده انجام شده، و همه امور به سوى خدا باز مى گردد.
نکات حقوق عمومی آیه:
• سیاست فرهنگی دولت اسلامی در بسط تعالیم دینی چه در داخل و چه در خارج کشور باید بر اساس بینات بوده و روشن ترین دلایل ارائه شود.
• دولت اسلامی نمی بایست در سیاست های فرهنگی خود از تقاضاهای نامعقول غیرمسلمانان پیروی کند.
• دولت اسلامی می بایست به این نکته توجه داشته باشد که پاره ای از این تقاضا ها بر اساس فرار از حق است. به عبارت دیگر همان منحرف کردن سیاست ها و جلوگیری از اثرگذاری خوب این سیاست ها بر روی مردم.
• سیاست گذاران فرهنگی دولت اسلامی نباید انتظار داشته باشند که همه مخالفان دلایل حقانی اسلام را بپذیرند. بنابراین نباید از ایمان نیاوردن چنین افرادی نگران شد.
• اتمام حجت برای جلوگیری از رواج تقاضاهای نامعقول و غیرواقعی باید از سیاست های دولت اسلامی باشد.
متن آیه: سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ ۗ وَمَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (بقره/211)
ترجمه آیه: از بنى اسرائیل بپرس: «چه اندازه نشانه هاى روشن (و نعمت هاى فراوان) به آنها دادیم؟» و کسى که نعمت خدا را، پس از آن که به سراغش آمد، تبدیل کند (و در مسیر خلاف به کار گیرد، گرفتار عذاب خواهد شد) که خداوند سخت کیفر است.
نکات حقوق عمومی آیه:
• توجه دادن جامعه اسلامی به عبرت های تاریخ و درس گرفتن از آنها. (مانند توجه آنها به عاقبت قوم بنی اسراییل) برای بهبود سیاست ها، تصمیمات و برنامه ها.
• امیرالمومنین علی(ع) در رابطه با عبرت آموزی از گذشتگان در نامه 31 نهج البلاغه می فرماید: «أَىْ بُنَيَّ، إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كانَ قَبْلِي، فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ، وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ، وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ؛ حَتَّى عُدْتُ كأَحدِهِمْ.» پسرم! هر چند من به اندازه همه آنان كه پيش از من بوده‌اند نزیسته‌ام، اما در كارهاشان نگریسته‌ام و در سرگذشتهاشان انديشيده، و در آنچه از آنان مانده، رفته و دیده‌ام تا چون يكى از ايشان گردیده‌ام.
• مطابق این آیه شریه خداوند هر نعمتی که می دهد، مسئولیتی نیز بر دوش انسان قرار می دهد. خداوند تعهدی به هیچ قومی نداده که اگر معصیت کنند از مجازات آنها صرف نظر می کند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید