تقویت روحیه ایثارگری در میان مردم، وظیفه مهم دولت اسلامی

  • چهارشنبه, 01 آذر 1396 15:43
  • بازدید 3510 بار

به گزارش صراط مبین، هفتمین جلسه از سلسله جلسات حقوق عمومی در قرآن با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در موسسه مطالعاتی صراط مبین برگزار گردید. در این جلسه که با محوریت آیات 207 و 208 سوره مبارکه بقره برگزار شد، برای هرکدام از این آیات مبارکه تفاسیر و مصادیقی ذکر شد که به کارگیری آن ها موجب رشد و ارتقای جامعه اسلامی می شود. در ادامه برخی از مهم ترین نکات جلسه ذکر می شود.

متن آیه: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ.(207 بقره)
ترجمه آیه: بعضى از مردم (با ایمان و فداکار، همچون على(علیه السلام)در «لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)) جان خود را بخاطر خشنودى خدا مى فروشند; و خداوند نسبت به همه بندگان مهربان است.
نکات آیه:
• رافت الهی یک قاعده کلی است که مصداق آن در آیه 207 سوره بقره، خریدن جان انسان ها است.
• جان انسان در برابر رضایت خداوند قرار می گیرد. این نکته گویای حرمت و ارزش والای جان انسان است؛ پس نباید جان انسان به کمتر از این(رضایت خداوند) فروخته شود.
• امام کاظم علیه السّلام فرمودند: اِنَّ اَبدانَکُم لَیسَ لَها ثَمَنٌ اِلَّا الجَنَّهٌ، فَلا تَبیعُوها بِغَیرِها؛ همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید. (تحف العقول ص 389)
• وجود افراد ایثارگر در جامعه اسلامی مطلوب خداوند و فقدان آن ها مغضوب خداوند متعال است.
• رسیدگی به ایثارگران و کسانی که برای جامعه اسلامی جان خود را به خطر انداخته اند از مصادیق امور حسبیه است و خداوند راضی به تعطیلی این امور نیست. لذا دولت اسلامی می بایست در رسیدگی به آن ها اهتمام ورزد.
• سه نکته مهم برای رسیدگی به ایثارگران در جامعه اسلامی عبارتند از: اول: تشویق دولت اسلامی جهت تقویت روحیه ایثارگری امری مطلوب است. دوم: برای آنکه دولت اسلامی بتواند مردم را به ایثارگری تشویق کند، لوازم آن را باید بپذیرد و مراعات کند. مانند رفع دغدغه ایثارگران بابت رسیدگی به خانواده خود پس از ایثارگری. سوم: تامین خانواده ایثارگران می بایست به حدی باشد که بتوانند مانند سایر افراد جامعه از امکانات و موقعیت های اجتماعی استفاده کنند.
• رسیدگی به ایثارگران نباید موجب برتری و تمایز آنها نسبت به سایر افراد جامعه گردد. چراکه در اینصورت نگاه عمومی به آنها تغییر کرده و در نهایت جایگاه خود را نزد مردم از دست خواهند داد.

متن آیه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ.(208 بقره)
ترجمه آیه: اى کسانى که ایمان آورده اید; همگى (در پرتو ایمان) در صلح و آشتى درآیید! و از گامهاى شیطان، پیروى نکنید; که او دشمن آشکار شماست.
نکات آیه:
• در آیه 208 «سلم» به معنای ولایت امام علی(ع) و معصومین تفسیر شده است. (12 روایت در این مورد وجود دارد)
• اقتضای پذیرش ایمان حقیقی، پذیرش ولایت اهل بیت(ع) است.
• پذیرش ولایت اهل بیت(ع) موجب صلح میان مومنان خواهد شد و هیچ ولایت دیگری نمی تواند این نوع صلح و آشتی را در میان مردم برقرار کند. چون تنها در سیره اهل بیت(ع) است که هیچ عامل مادی، نسبی، طبقاتی، نژادی و ... سبب امتیاز نمی شود. حتی انتساب به خاندان پیامبر اکرم(ص)
• مذهبی می تواند جهانی باشد که برتری طلبی نداشته باشد و مساوات را برقرار نماید. مکتب اهل بیت(ع) اینگونه است.
• در ولایت اهل بیت(ع) مدارا و آزادی زیادی وجود دارد و هیچگونه عامل اختلاف رایی در آن دیده نمی شود.
• در مکتب اهل بیت(ع) هیچگونه برتری برای کسی وجود ندارد؛ حتی بستگان و نزدیکان وجود مقدس اهل بیت(ع) به صرف رابطه با ایشان ویژگی خاصی نسبت به دیگران نخواهند داشت؛ بلکه عمل صالح آنها ملاک است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

حاکمیت قانون و ضوابط
قرآن : وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ (سوره نور، آیه 2) ترجمه: اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آنها (مجرمان) دلسوزى نكنيد. حدیث: انما هم اهل الدنیا مقبلون علیها، و مهطعون الیها و قد عرفوا العدل و راوه، و سمعوه و وعده، و علموا ان الناس عندنا فی الحق فهربوا الی الاثره فبعدا لهم و سحقا. (نهج البلاغه، نامه به سهل بن حنیف استاندار مدینه) ترجمه: آنان دنیا پرستانی هستند که به آن روی آوردند و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند و دانستند که همه مردم نزد م...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید