چاپ کردن این صفحه

پانزدهمین شماره از پژوهشنامه تخصصی مساله شناسی افق مکث با موضوع "راز عقب ماندگی فرهنگی؛ آسیب شناسی فرهنگ مطالعه در ایران" منتشر شد.

ترویج فرهنگ مطالعه عامل مهم توسعه و به روز نمودن فرهنگ غنی فرد یا جامعه است و همین عامل باعث گردیده نرخ سرانه دستیابی به منابع اطلاعاتی و مطالعاتی افراد، یکی از شاخصه های توسعه  یافتگی جوامع شناخته می شود. از همین رو باید پذیرفت که ارتقای سطح کیفی و کمی مطالعه، هنجاری فرهنگی قلمداد شده که تحقیق آن در جامعه نیازمند هنجارسازی این رفتار و ایجاد باورها و قواعدی در این باره در میان اجتماع است.

با وجود اهمیت بالای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور، متأسفانه بررسی ها نشان دهنده وضعیت نامطلوب کتابخوانی در کشور است و عمدتا مردم ایران از خرید و مطالعه کتاب گریزانند و این موضوع در شأن کشوری با پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی و مردمی که در جهان داعیه دار فرهنگ و ادب هستند، نمی باشد.
در این شماره از پژوهشنامه فرهنگی راهبردی افق مکث، سعی شده به مسئله چگونگی ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور با تأکید بر آموزش و نظام آموزشی در فرهنگ سازی مطالعه پرداخته شود و به این سؤال پاسخ داده شود که «چگونه می توان رویکرد آموزش  محوری صرف و ضعف در ترویج فرهنگ مطالعه را در نظام آموزشی تغییر داد؟»
این پژوهشنامه در چهارفصل به شرح ذیل تدوین گردیده است:
1.  وضعیت‌شناسی: این فصل از سه بخش تشکیل‌شده است: نخست قوانین و مقررات موجود درزمینه فرهنگ مطالعه بیان می‌شود سپس آمارها و اطلاعات جامع از وضعیت دیدگاه مردم در ایران و جهان نسبت به مطالعه بررسی می‌گردد. در گام سوم نیز اقدامات نهادهای مسئول نسبت به ارتقای فرهنگ مطالعه مورد واکاوی قرارگرفته و پیشنهادهایی برای بهبود کارکرد آن‌ها در این زمینه ارائه می‌شود.
2. فراتحلیل: در این قسمت مطالب انتشاریافته در حوزه فرهنگ مطالعه به روش فراتحلیل بررسی می‌شود تا یافته‌های پژوهشی موردنیاز به دست آید. سپس در یافته‌های توصیفی و استنباطی اثرات ترویج فرهنگ مطالعه و پیامدهای منفی فقدان فرهنگ مطالعه بررسی و به عوامل آن پرداخته می‌شود. در انتها راهکارها و پیشنهادهای پژوهشی در راستای بهبود وضعیت بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مطرح می‌گردد.
3. راهکارها: در این فصل نخست راهکارها و پیشنهادهای مطرح‌شده در پژوهش‌ها و منابع علمی ذکرشده است. سپس راهکارهای نخبگانی با استفاده از مصاحبه با 7 نفر از اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف مرتبط با فرهنگ مطالعه جمع‌بندی و ارائه‌شده است که متن کامل گفتگوها در پایگاه اینترنتی مؤسسه صراط مبین بارگذاری می‌گردد.
4. راهبردپردازی: راهبردپردازی، هنر و دانش تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات و وظیفه‌ای چندگانه که سازمان را قادر می‌سازد به اهداف بلندمدت خود دست یابد. درواقع باید راهبرد را، راه رسیدن به اهداف دانست و روش‌ها را به میزان نزدیک شدن به اهداف ارزیابی کرد. در این فصل سعی می‌شود فضای راهبردی ترسیم و راه اجرا سازی وظایف نهادها در ارتقای فرهنگ مطالعه تا حد ممکن بیان شود. راهبردهای اصلی برای ارتقای سطح این فرهنگ، موانع ترویج فرهنگ مطالعه در ایران، سیاست‌ها و ملاحظات و شرح وظایف نهادها ازجمله بخش‌های اصلی این فصل هستند.




برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید



پیش نمایش
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)