دوازدهمین شماره از پژوهشنامه تخصصی مساله شناسی افق مکث با موضوع "تهدیدات جمعیتی در اثر کاهش فرزند آوری در خانواده های ایرانی" منتشر شد.

  • چهارشنبه, 28 تیر 1396 16:19
  • بازدید 2503 بار

زمانی که در میانه قرن بیستم سیاست‌های مهار جمعیت در جهان اوج گرفت، صدای مخالفت برخی اقتصاددان‌ها و جامعه‌شناسان شنیده نشد. سال‌ها بعد، زنگ خطر پیری جمعیت و کاهش نیروی انسانی در کشورهای توسعه‌یافته به صدا درآمد؛ چنان‌که کشورهای پیشرفته اروپایی برنامه‌های انگیزشی اثرگذاری را برای فرزندآوری خانواده‌ها اجرا و از پدر و مادرها پشتیبانی می‌کنند.

در ایران نیز از سال 1355 تا 1375 جمعيت ايران دو برابر افزايش يافت. از دهه 60 تا اوايل دهه 70 جمعيت ايران سير صعودي به‌صورت جهشي را طي كرد. ازنظر جمعيت‌شناسان آن دوران، دهه 80 را دوره انفجار جمعيت پیش‌بینی کردند و دولتمردان به سياست‌هاي مهار جمعيت روي آورده‌اند. با ادامه سیاست مهار جمعیت در دهه‌های 80 و 90، نگاه‌های آینده‌نگر، سیر نزولی افزایش جمعیت را هشدار دادند و نتیجه ادامه این روند را پیری جمعیتی، کاهش نیروی کار و متخصص و دیگر مشکلات اجتماعی و فرهنگی دانستند. بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل که در سال 2010 منتشر شد، ادامه روند کاهش جمعیت ایران موجب می‌شود که کشورمان در 80 سال آینده جمعیت 31 میلیونی را به خود ببیند که 47 درصد آن افراد سالمند بالای 60 سال هستند.
ناگفته پیداست که کاستن از تهدیدات جمعیتی، سیاست‌های فرهنگی می‌طلبد. جایگزین کردن فرهنگی نادرست به‌جای فرهنگی صحیح در سطح کلان، گاهی نیازمند سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت است تا بتوان گفتمان حاکم بر فرهنگ فرزندآوری را تغییر داد. مجله افق مکث در این شماره با عنوان «تهدیدات جمعیتی در اثر کاهش فرزندآوری در خانواده‌های ایرانی» در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که «چگونه می‌توان الگوی گفتمانی حاکم بر فرهنگ فرزندآوری را در جامعه ایران تغییر داد؟»
در این شماره پس از مرور دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره فرزندآوری، محتوای مجله در سه بخش ارائه شده است:
فراتحلیل: در این بخش بعد از بررسی بیش از 70 منبع با روش فراتحلیل، به شیوه نموداری به آسیب ها، عوامل و راهکارهای پژوهشی در زمینة آسیب های کاهش فرزندآوری اشاره می شود.
پیشینه شناسی: در این بخش قوانین و مقررات مرتبط با فرزندآوری و آمار و اطلاعات رشد و کاهش جمعیت در ایران و برخی کشورهای جهان ارائه شده و سپس اقدامات نهادهایی که می‌‎توانند بر این موضوع اثرگذار باشند بررسی می‌شود.
راهکارها: در بخش پایانی، راهکارهای پنج تن از کارشناسان در زمینة تغییر الگوی گفتمانی حاکم بر فرهنگ فرزندآوری در جامعه ایران -که از طریق مصاحبه‌ها جمع‌آوری شده- ارائه می‌شود. در گام آخر، راهکارها، جمع بندی و اولویت بندی شده و متناسب با وظایف نهادهای مرتبط با موضوع، دسته‌بندی شده‌اند.



برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید



این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید