ویژه نامه " فرهنگ مصرف کالای داخلی" با محوریت پایش فرهنگ مصرف کالای داخلی در تحقق اقتصاد مقاومتی منتشر شد.

  • شنبه, 28 اسفند 1395 11:02
  • بازدید 3032 بار

برخی پدیده‌های ملی، به‌قدری پیچیده و گسترده‌اند که در همة حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شاخه دوانده‌اند‌؛ درنتیجه تحلیل یا اصلاح آنها، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های همه حوزه‌هاست. وضعیت اقتصاد داخلی، سیاست‌های اقتصادی و فرهنگ عمومی مصرف، سه مقوله‌ای است که زنجیره‌وار به هم وابسته‌اند و هر سه بر یکدیگر اثرگذارند. روشن است که ساماندهی به موضوع نابسامان فرهنگی به‌ویژه مصرف کالای داخلی، نیازمند تحلیل و بررسی آن از جنبه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است و بدون داشتن نگاه جامع‌نگر، ره به مقصود نخواهد برد.

فرهنگ مصرف نادرست، آفت خاموشی است که به جان پایه‌های اقتصاد می‌افتد و به‌آرامی آنها را سست می‌کند. ضعیف شدن ستون‌های اقتصاد، پیامدهایی دارد که بر حوزه‌های غیراقتصادی نیز اثرگذار است. مصرف کالای خارجی از سویی فرهنگ عمومی جامعه را به سمت فرهنگ کشورهای تولیدکننده تغییر می‌دهد و از سویی دیگر با تضعیف اقتصاد داخلی، زمینه‌های نارضایتی جامعه از حکومت و سرانجام نافرمانی‌های مدنی و آشفتگی اجتماعی را ‌می‌تواند به دنبال داشته باشد. ناگفته پیداست که با ظهور این دو چالش، راه برای دشمنان در کمین نیز هموارتر می‌شود و می‌توانند با ابزارهای داخلی و خارجی به‌راحتی به اهداف خود برسند. ازاین‌رو توجه به بحث فرهنگ مصرف داخلی، موضوع اقتصادی صِرف نیست و ساماندهی به آن، نتایج راهگشایی در دیگر حوزه دارد.
این موضوع سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری گشته و عبارت‌هایی مثل مصرف کالای داخلی، تولید ملی، اقتصاد مقاومتی از پربسامدترین عبارت‌های ایشان در سال‌های اخیر است. با توجه به اهمیت موضوع، نشریه افق مکث، ویژه‌نامه‌ای برای مصرف کالای داخلی تهیه کرده است. این ویژه‌نامه که از سه بخش شکل گرفته است که پیش از آنها برای روشن شدن جایگاه مسئله در کلام رهبری و کسی که اشراف جامع بر همه حوزه‌های کشوری دارد، نخست نظرات مقام معظم رهبری با موضوع مصرف کالای داخلی در محورهای ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی، فواید مصرف کالای داخلی و راه‌کارهای رونق مصرف کالای داخلی مرور می‌شود.
فراتحلیل:
در بخش نخست، فراتحلیلی از آسیب‌ها، عوامل و راه‌کارهای مصرف کالای داخلی با استفاده از بیش از هفتاد منبع ارائه می‌شود. نخست آسیب‌ها و پیامدهای مسئله ذکر شده سپس عوامل و دلایل رویگردانی از مصرف کالای داخلی، ناظر بر نظرات و آثار پرشمار بررسی می‌شود. در گام سوم بخش فراتحلیل، راه‌کاری افزایش مصرف کالای داخلی ارائه می‌شود.
پیشینه:
بخش پیشینه این ویژه‌نامة افق مکث، نخست سیاست‌های تشویقی و مقرراتی را که درباره مصرف کالای داخلی در نهادهای مختلف تصویب شده است بیان کرده و سپس نگاهی جامع به وضعیت مصرف کالای داخلی از چشم‌انداز آمار دارد. دست‌آخر گزارشی از اقدامات نهاد و ارگان‌های مختلف نظام درزمینة افزایش اقبال عمومی به مصرف کالای داخلی ارائه می‌شود.
راه‌کارها:
پس از بیان مشکلات پیش‌رو و وضعیت موجود، باید راه‌کارهایی برای گشودن گره‌های این معضل ارائه شود. در بخش راه‌کارها، به سراغ شش نفر از کارشناسان فرهنگی و اقتصادی رفته‌ایم و دیدگاه‌ها و راه‌کارهای آنها را درباره فرهنگ مصرف، تولید داخل، موانع فرهنگی گسترش مصرف کالای داخل جویا شده‌ایم. دست‌آخر با توجه به نظر راه‌کاری پیشنهادی کارشناسان و نتایج فراتحلیل، در بخش جمع‌بندی، خلاصه‌ای از راه‌کارهای پیشنهادی گردآوری شده است.

برای تهیه این محصول می توانید با دفتر پژوهش نامه به شماره 02532910663 تماس حاصل نمایید



این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید