آیت‌الله ملک حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری از موسسه صراط مبین دیدن کردند.

  • سه شنبه, 23 آذر 1395 08:31
  • بازدید 2588 بار


حضرت آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه و عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در موسسه صراط مبین از نزدیک در جریان فعالیت ها و دستاوردهای این موسسه قرار گرفتند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین" در ابتدای این دیدار دکتر محمد تقی دشتی در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه تاسیس موسسه صراط مبین، اظهار داشت: این موسسه از سال 1390با حضور و مشارکت اساتیدی از حوزه های علمیه و دانشگاه تاسیس شد.
وی آسیب شناسی برنامه ها و فعالیت نهادهای دینی را از مهمترین رسالت های فعالیتی موسسه صراط مبین عنوان کرد و ابراز داشت: کمک به نظام اسلامی و نهادهای حاکمیتی برای حل مسائل فرهنگی و دینی به منظور پیش برد برنامه های فرهنگی جامعه از مهمترین هدف گذاری های این موسسه پژوهشی به شمار می رود.
مدیر عامل موسسه صراط مبین در ادامه ارائه راهکارهای هدفمند به منظور حل دغدغه های فرهنگی به مدیران و تصمیم گیران و فعالین فرهنگ اجتماعی را از دیگر رویکردهای این موسسه عنوان کرد.
وی به تفاوت رویکردهای تحقیقاتی و پژوهشی موسسه صراط مبین اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در پژوهش های موسسه، همه تحقیقات مراکز فرهنگی، دینی  و مجموعه های پژوهشی مورد توجه قرار گرفته، ضمن رصد تحقیقات، مسئله شناسی های انجام شده و فعالیت های صورت گرفته،  گره های اصلی مسائل فرهنگی احصا می گردد.
دکتر دشتی پیگیری مصاحبه های موضوعی با نخبگان حوزوی و دانشگاهی به منظور ارائه راهکارهای متفاوت برای مسائل مطرح شده، را از دیگر اقدامات پژوهشی موسسه صراط مبین عنوان کرد.
مدیر عامل موسسه صراط مبین با تاکید بر این که عمده مخاطبان پژوهش های فرهنگی موسسه، نهادهای حاکمیتی و علمی به شمار می روند، ابراز داشت: بیش از 300 نهاد حاکمیتی و علمی از جمله هدف گذاری های این موسسه به شمار می روند.
وی با بیان این که موسسه صراط مبین آسیب شناسی های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: این موسسه با طراحی نظام واره ای از آسیب های فرهنگی و ارتباط میان آنها، علت و معلول بودن و احیانا رابطه های قرابتی دیگر را استخراج نموده است.
مدیر عامل موسسه صراط مبین یادآور شد: در نظام واره ترسیم شده، ضمن استخراج عوامل و آسیب های ریشه ای، علل و آسیب های اصلی و آسیب های میانی به دست آمده، در 90 مسئله فرهنگی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
دکتر دشتی در ادامه به مشارکت موسسه صراط مبین در برگزاری نشست ها و همایش های علمی اشاره نمود و اذعان داشت: این موسسه ضمن ارائه مقالات علمی و راه کارهای متعدد برای آسیب های اجتماعی، در همایش های مختلف علمی، حضوری فعال داشته است.
وی پژوهش نامه افق مکث را مهمترین نشریه آسیب شناسانه دانست و ابراز داشت: این نشریه در یکی از ویژه نامه های خود، نسبت جریان های فکری فعال در ایران و نیز تفاوت ها و قرابت های این اندیشه ها با اندیشه انقلاب اسلامی را مورد سنجش و تحلیل قرار داده است.
مدیر عامل موسسه صراط مبین افزود: جریان شناسی تفکرات شیعی و سنی حاکم بر ایران اسلامی و نوع تعاملات و چالش های پیش روی در این حوزه، از مهمترین پروژه هایی است که در این موسسه مورد توجه بوده است.
وی توجه به فقه حکومتی و فقه سیاسی را از دیگر رویکردهای موسسه صراط مبین عنوان کرد و ابرازداشت: چاپ و انتشار پژوهشنامه فقه حکومتی یکی از برجسته ترین دستاوردهای موسسه صراط مبین به شمار می رود.
دکتر دشتی با بیان این که بخشی از مسئله شناسی ها در موسسه صراط مبین از طریق نهادهایی که در جامعه فعالیت های میدانی انجام می دهند، دریافت می شود، اظهار داشت: آمار نهاد های مختلف فرهنگی و دینی، پژوهش ها و تحقیقات مجموعه های علمی و دانشگاهی از جمله بسترهای تحقیقاتی موسسه صراط مبین هستند.
وی با اشاره به این که در تحقیقات آسیب شناسانه از راهبردهای احصا شده از تحقیقات مراکز پژوهشی مختلف به سمت ارائه راه کارها، حرکت می کنیم، اذعان داشت: بعد از هدفگذاری های تحقیقاتی، ابعاد مختلف مسئله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، ضمن توجه به هدف نهایی و وضعیت مطلوب، شاخص های کمی و ملموس مورد توجه قرار می گیرد.
مدیر عامل موسسه صراط مبین افزود: موسسه صراط مبین پس از استخراج شاخص ها، به مقوله مهم راهکارها ورود نموده، ارائه راهکارهای عملیاتی را در دستور کار خود قرار می دهد.
دکتر دشتی بخش استخراج پیشینه حاکمیتی مسئله را یکی از مجموعه های فعال در موسسه صراط مبین عنوان کرد و ابراز داشت: سیاست ها، قوانین و تصمیمات مربوط به مسئله اخذ و به نوعی جایگاه مسئله در نهادهای حاکمیتی احصا می شود.        
ایت الله ملک حسینی نیز در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از تلاش های موسسه صراط مبین، توجه به مسئله یابی و طرح مسئله را یکی از ملزومات قدم نهادن در عرصه پژوهش عنوان کرد و اظهار داشت: در ارائه راه کارهای پژوهشی، باید مسئله یابی درستی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.
عضو خبرگان رهبری ارائه تمایزات بین مسئله های دینی- فرهنگی و فرهنگ دینی را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: تأثیر تحقیقات پژوهشی در شعاع فرهنگ عمومی، نشان دهنده موفقیت مجموعه های علمی و فرهنگی است.
وی ضمن تاکید بر ارائه پاسخ های انتزاعی برای حل مشکلات، گفت: نباید از احصا و ارائه پاسخ های عینی تر برای حل مشکلات و آسیب ها در عرصه های گوناگون اجتماع غافل بود.
ایشان با بیان این که علمای سلف، اقدامات ارزشمندی را در حوزه های مختلف دینی از جمله حکومت داری انجام داده اند، ابراز داشت: در پژوهش های کنونی باید، ضمن ارائه آئین نامه های تحقیقاتی، شیوه های تطبیق کلیات بر جزئیات مسائل مورد توجه قرار گیرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید