دیدار کارکنان موسسه صراط مبین با آیت الله اراکی

  • یکشنبه, 28 آذر 1395 11:57
  • بازدید 2920 بار

دکتر محمدتقی دشتی به همراه دکتر محمدجواد ارسطا و مسئولین واحد های موسسه مطالعاتی صراط مبین با حضور در دفتر حضرت آیت الله محسن اراکی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش صراط مبین، در ابتدای این جلسه دکتر دشتی ضمن تشکر از حضرت آیت الله اراکی جهت حضور در این جلسه به ارائه گزارشی در رابطه با معرفی موسسه صراط مبین، فعالیت ها و پروژه های صورت گرفته در این مجموعه پرداخته و تاکید نمودند

مساله محوری و دغدغه حل مساله از مهم ترین اهداف پروژه های موسسه صراط می باشد و با این رویکر تاکنون محصولات مفیدی تولید شده و در اختیار مسئولین مربوطه قرار گرفته است.
سپس آقای دکتر ارسطا عضو هیئت مدیره موسسه صراط مبین ضمن تشکر از آیت االله اراکی برای ترتیب این جلسه با مطرح کردن سوالاتی درباره نیاز های کنونی و پاسخ های موجود در فقه، هدف موسسه صراط مبین را تبیین دقیق فقه اجتماعی و ارائه مباحثی در این زمینه که شامل فقه حکومتی نیز می باشد عنوان کردند.
ایشان ادامه دادند: یکی دیگر از اقدامات مفید موسسه صراط مبین فعالیت در حوزه تفسیر قرآن از منظر حقوق عمومی است که وظیفه خود می دانیم روزنه ای نو در نگاه به منابع دینی بگشاییم، چرا که اینگونه موارد و مباحثی مانند فقه اجتماعی با استقبال جامعه دانشگاهی نیز روبه رو شده است که در جهت تبیین دقیق و صحیح این حوزه ها این فرصت را باید غنیمت شمرد.
در ادامه این این دیدار حضرت آیت الله اراکی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های موسسه صراط مبین و همچنین خدمات علمی دکتر ارسطا، اینگونه اقدامات علمی را بسیار مفید دانسته و فرمودند: آثار دکتر ارسطا برای طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان بسیار مفید است.
آیت الله اراکی با اشاره به ضرورت نگاه ویژه به فقه الاجتماع بیان داشت: با این توفیق که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای برای ما ایجاد شده است ایجاب می کند از این فرصت به خوبی استفاده کرده و با کمک یکدیگر تحقیقات خوبی در این زمینه به انجام برسانیم و آن را به جامعه منتقل کنیم. می توان گفت تا کنون با همه تلاش هایی که در حوزه مسائل فقهی صورت گرفته است فقط یک سوم از مسائل استخراج شده و دو سوم مباحث باقیمانده است که می بایست هرچه زودتر در تمام زمینه ها مورد نیاز اقدام لازم صورت گیرد. نمونه آن فقه عمرانی است که توسط اینجانب انجام شد و مباحث جدید و کاربردی زیادی را شامل می شود و باید گفت اگر چنین مباحثی به خوبی در جامعه تبیین نشود متوجه آسیب های زیادی خواهیم شد.
ایشان ضمن اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) فرمودند: ما نسبت به همه سرزمین خود و موارد آن مسئول هستیم و باید از فرصت استقبال دانشگاه ها، نهاد های دولتی و ... از مباحث جدید دینی نهایت استفاده را برد تا مسائل جدید را بتوان با نگاه فقهی و اسلامی برای مردم تبیین کرد.
آیت الله اراکی در پایان در جهت اجرایی شدن مباحث این جلسه پیشنهاد دادند ضمن استخراج و تعیین موضوعات مهم و مورد نیاز توسط معاونت های پژوهش هر دوطرف، جلسات ماهانه و یا دو ماهانه برای بررسی نتاج پژوهشی و بحث و گفت و گو درباره آنها تشکیل شود که با استقبال مدیریت موسسه صراط مبین و دکتر ارسطا مواجه شد.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید