پیام مدیر عامل موسسه صراط مبین به مناسبت عید سعید فطر

  • شنبه, 19 تیر 1395 10:05
  • بازدید 2801 بار

به گزارش "صراط مبین" دکتر محمدتقی دشتی مدیرعامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین با صدور پیامی به مناسبت عید سعید فطر بر لزوم توجه به بعد اجتماعی عبادات تاکید کرده و راه برون رفت از بسیاری از چالش های موجود در جامعه را همگرایی ساختار مند بیش از پیش مردم دانستند.

 

متن پیام به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

عید فطر، عید پاکی ها و تکامل معنوی جامعه است. عید جمع بندی عبادات انفرادی و دسته بندی آن ها در قالب یک مراسم باشکوه جمعی.

بی گمان برگزاری نماز عیدفطر ، دید و بازدید ها ، جمع آوری  زکات فطریه و ... موجب تلطیف روح جامعه شده و همگی حکایت از آن دارد که با پیوستن قطره های عبادات و راز و نیاز ها به یکدیگر دریایی از نیکی ها و خوبی ها که خیر اجتماع مسلمین را در خود دارد جاری خواهد شد.

رویکردی که مع الاسف طی قرون گذشته مغفول مانده و دین اسلام را به یک آئین عبادی فردی ، تبدیل نموده است. مگر نه اینکه مقام معظم رهبری بارها در بیانات راهگشای خود بر این مهم تاکید کرده اند و در یکی از سخنرانی های خود فرموده اند:

«هر عمل حسنه‌ای که انجام دهید، احسان، اطعام و کمک به کسی، احوالپرسی از مستحقی، اقدامی برای مردم محروم،اقدامی برای جامعه اسلامی، کاری برای پیشرفت زندگی مردم؛ همه اینها عبادت است. ما عبادات فردی، عبادات اجتماعی و عبادات سیاسی داریم؛ عبادات ناب و خالص داریم که مربوط به نیمه‌ شبهاست، مال هنگام دعا و مناجات و هنگام سخن گفتن با خدا و تضرّع است. هر کدام از اینها یک درجه است. هر کدام از اینها، شما را مثل پولاد آبدیده محکم میکند؛ این جوانان را مستحکم میکند؛ آنها را خلل ‌ناپذیر و در مقابل نفوذ شیطان، نفوذ دشمن، نفوذ عوامل فساد و در مقابل تهاجم فرهنگی، آسیب‌ ناپذیر می کند.»( بیانات در دیدار با مردم قم 19/10/1375)

این بیانات ارزشمند نشان می دهد که کارکرد اجتماعی عبادات فردی بسیار مهم است و باید به این بعد از دین اسلام توجه ویژه ای صورت گیرد .

در پایان باید گفت که اسلام از میان مکاتب فردگرایی و جامعه گرایی ، رویکردی متعادل و اصالتین (هماهنگی اصالت فردی و اصالت اجتماعی) را برگزیده و قصد دارد ضمن حفظ حریم فردی و با استفاده از ظرفیت افراد در بستر جامعه به تعامل آنها مبادرت نماید.

به امید روزی که رویکرد و کارکرد اجتماعی اسلام و عبادات اسلامی شناخته شده و مورد استفاده همگان قرار گیرد تا شاهد رشد و توسعه روز افزون کشور در همه ابعاد باشیم ان شاء الله.

 

محمد تقی دشتی

قم – 19/4/1395

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید