تحقیقی از گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد؛ کتاب "پیشرفت عدالت محور"

  • سه شنبه, 20 مرداد 1394 14:01
  • بازدید 3609 بار

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب "پیشرفت عدالت محور" به سعی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه منتشر شد.

نام گذاری دهه چهارم انقلاب از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان ((دهه پیشرفت و عدالت)) و ضرورت انجام مطالعات پژوهشی برای بررسی و تحلیل عرصه ها، راهبردها و استلزام های دستیابی به این هدف، زمینه تدوین طرحی را فراهم کرد که از طریق نگارش مقالات پژوهشی توسط صاحب نظران هر موضوع در چارچوب مشترکی، بتواند به این مهم کمک کند.

این طرح در شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه تصویب شد و محقق محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم مدیریت علمی و تدوین این مجموعه را بر عهده گرفت.

وی علاوه بر طراحی چارچوب علمی تحقیق،  هماهنگی با مولفان محترم مقالات و جمع بندی نظرات ارزیابان و تبادل نظر با مولفان محترم برای تکمیل و ویرایش مقالات علمی اثر را نیز بر عهده داشت و همچنین در پایان نگاهی تکمیلی به مقالات و اشاره به نقطه نظراتی تکمیلی که ناشی از نقد یا نظر ارزیابان محترم بوده، به این مجموعه افزوده است .

مدیر علمی اثر، در مقدمه برخی اهداف این مجموعه را به شرح زیر آورده است:

1.پيشرفت، فرآيندي فراگير، مستمر و جامع است كه تنها به جنبه هاي معيشتي و اقتصادي محدود نمي شود و ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي انسان ها را ذيل شمول خود قرار مي دهد.

2.مباني نظري پيشرفت براساس ديدگاه اسلامي با مباني و پيش فرض هاي نظري ديدگاه هاي غربي و ليبراليستي درباره توسعه كاملا متفاوت است و اين تفاوت مباني بايد در شاخص ها و راهبردها مد نظر قرار گيرد.

3.پيشرفت در هر عرصه اي از ابعاد زندگي اجتماعي با پيشرفت در ساير عرصه ها كاملا مرتبط است و در مطالعات پژوهشي و علمي، سياست ها و برنامه ها، نمي توان اين ارتباط را ناديده گرفت.

همچنين در اين طرح، موضوعات زير براي مجموعه مقالات جامعي كه بتوانند هدف طرح را محقق كند، پيش بيني شده كه به دودسته تقسيم مي شوند:

دسته  نخست: موضوعاتي كه مباحث دهه پيشرفت و عدالت را مدنظر قرار داده و دسته دوم: موضوعاتي كه هريك عرصه اي خاص از پيشرفت را پوشش مي دهد.

اين کتاب شامل دو بخش اصلی و يك بخش به عنوان خاتمه، به شرح زیر است:

اول: مباحث کلی درباره ی دهه ی پیشرفت و عدالت؛

دوم: شاخص ها، راهبردها‌ و الزامات دهه پیشرفت و عدالت در عرصه های مختلف؛

بخش پایانی با عنوان خاتمه که نگاهی کلی به راهبردها و الزام ها با مروری بر مقالات در خصوص پیشرفت و عدالت دارد. 

این اثر که حاصل تحقیق محقق محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای علی ذوعلم می باشد، درگروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان یافته است. ارزیابی علمی این اثر را آقایان منوچهر محمدی،محمد شفیعی فر، جواد منصوری، احمد توکلی ، مرتضی نبوی، حسن بنیانیان، فیروز رازنهان، سید احمد زرهانی، ناصر جهانیان، حسین سوزنچی، علی ذوعلم و سید حسین میرمعزی، عهده دار بودند.

گفتنی است کتاب "پیشرفت عدالت محور"به کوشش حجت الاسلام و المسلمین آقای علی ذوعلمبا قیمت 27000 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.orgمراجعه کنند.

منبع خبر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید