چهارمین جلسه حقوق عمومی در قرآن در سال جاری برگزار شد

  • جمعه, 01 خرداد 1394 08:07
  • بازدید 3849 بار

چهارمین جلسه " سلسله کلاس های بررسی حقوق عمومی در قرآن" در سال جاری ، روز پنج شنبه مورخه 24/2/94 در محل موسسه صراط مبین برگزار شد.

در ادامه برگزاری سلسله کلاسهای بررسی حقوق عمومی در قرآن که به طور منظم توسط معاونت پژوهش و با تدریس حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ارسطا در موسسه صراط مبین برگزار می شود، چهارمین جلسه این سلسله مباحث در سال جاری روز پنج شنبه مورخه 24/2/94 در محل موسسه صراط مبین برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه در ادامه بررسی مفاد حقوق عمومی در سوره بقره آیه 177 مورد بررسی قرار گرفت .
متن آیه:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَي الْمالَ عَلي‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبي‏ وَ الْيَتامي‏ وَ الْمَساکينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
ترجمه آیه:
نیکی ، ( تنها ) این نیست که ( به هنگام نماز ، ) رویِ خود را به سوی مشرق و ( یا ) مغرب کنید ( و تمام گفتگوی شما ، در باره قبله و تغییر آن باشد و همه وقت خود را مصروف آن سازید ) بلکه نیکی ( و نیکوکار ) کسی است که به خدا ، و روز رستاخیز ، و فرشتگان ، و کتاب ( آسمانی ) ، و پیامبران ، ایمان آورده و مال ( خود ) را ، با همه علاقه ای که به آن دارد ، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان ، انفاق می کند نماز را برپا می دارد و زکات را می پردازد و ( همچنین ) کسانی که به عهد خود- به هنگامی که عهد بستند- وفا می کنند و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ ، استقامت به خرج می دهند اینها کسانی هستند که راست می گویند و ( گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است ) و اینها هستند پرهیزکاران!
به برخی نکات مربوط به مبانی حقوق عمومی مستنبط از آیه اشاره می شود:
1- در این آیه که بنا به روایتی کاملترین آیه قرآن به شمار می آید، 15 صفت در سه بخش ایمان، عمل و اخلاق بیان شده است.
2- در این آیه اصلاح نگرش مردم در مورد شاخصه های سنجش نیکوکاری و بیان جامع بودن نیکوکاری در عرصه ایمان و عمل و اخلاق صورت نگاه یک جا( قشری گرایی و وطن گرایی) به دین را رد کرده است.
3- وظیفه عاملان دینی بیان حقیقت دین داری به جامعه و نظارت مستمر برای عدم انحراف مردم از مسیر صحیح دین داری است.
4- حقیقت ایمان 5 بعد دارد( ایمان به خدا- آخرت- ملائکه- کتاب و انبیاء) هرگونه نگاه ناقص به دین، عدول از ایمان همه جانبه است.
5- آثار اعتقاد به دین باید در جامعه دیده شود و در زندگی مردم خود را نشان دهد بنابراین متولیان دین باید این امر را به مردم تفهیم کنند.
6- یکی دیگر از وظایف متولیان فرهنگی تبیین زندگی پیامبران الهی است
7- ایمان مقدم بر عمل است.
8- خداوند متعال به انفاق مالی و سخاوت که نقش زیادی در حل معضلات اقتصادی جامعه دارد اهمیت زیادی داده و تعالی انسان گرو دل کندن از دلبستگی ها می داند. بنابراین جامعه نیکوکار جامعه ای است که انفاق و بخشش در آن وجود داشته باشد.( توزیع ثروت)
9- انفاق نباید صرفا وظیفه دولت باشد بلکه باید توسط خود مردم و در بدنه جامعه ساماندهی شود. چون آثار روحی و روانی و شخصیتی و ایمانی انفاق برای مردم بسیار است و باید صفت سخاوت در مردم تقویت شود.
10- ضرورت اولویت بندی نیازمندان جامعه و رسیدگی وضعیت آنها به ترتیب اولویت اینجا نوعی بیمه فامیلی و استحکام روابط مالی هم دیده می شود.
11- اهتمام زیاد قرآن بر یتیمان به دلیل اینکه آنها آسیب پذیری اقشار جامعه هستند که ولی ندارند و ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرند.
12- تکافل اجتماعی به عنوان نوعی سیستم تامین اجتماعی در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید