ایمان و معنویت


قرآن :  وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ و ...  (سوره اعراف، آیه 96)
ترجمه: و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏گشوديم و ...
حدیث : قال الامام الرضا عليه السلام فيما نقله فضل بن شاذان ..فان قال (قائل ): لم امر الخلق بالاقرار بالله و برسله و بحججه ، و بما جاء من عندالله عزوجل ؟ قيل : لعلل كثيرة : منها ان من لم يقر بالله عزوجل ، لم يحتنب معاصيه ، و لم ينته عن ارتكاب الكبائر، و لم يراقب احدا فيما يشتهى و يستلذ من الفساد و الظلم فاذا فعل الناس هذه الاشياء و ارتكب كل انسان ما يشتهى و يهواه من غير مراقبة لاحد، كان فى ذلك فساد الخلق اجمعين ، و وثوب بعضهم على بعض . فغصبوا الفروج و الاموال ، و اءباحوا الدماء و النساء، و قتل بعضهم بعضا من غير حق و لا جرم : فيكون فى ذلك خراب الدنيا، وهلاك الخلق و ... ( عیون اخبار الرضا-ع- 100)
ترجمه : امام رضا عليه السلام به روايت فضل بن شاذان : اگر كسى بگويد: چرا ماءمور شدند تا به خدا و پيامبران و حجتهاى خدا و به آنچه از جانب خداى بزرگ آمده است اقرار و اعتراف كنند؟ در پاسخ گفته مى شود: به دلايل فراوان ، از جمله اينكه هر كس معترف به خداى بزرگ نباشد، از گناهان دورى نمى كند، و از مرتكب شدن گناهان بزرگ پرهيز نخواهد كرد، و در تباهى ورزيدن و ستم كردن ، كه دلخواه او باشد و از آن لذت برد، پرواى هيچ كس را ندارد. حال اگر مردمان چنين باشند و هر كس آن كند كه دلخواه او است و پرواى هيچ كس نداشته باشد، همگان تباه مى شوند و بر يكديگر مى جهند، و نواميس و اموال غصب مى شود، و خونها و زنها از حرمت مى افتند، و بعضى بعضى ديگر را بى گناهى و حقى مى كشند. و اين چگونگى سبب ويرانى دنيا و هلاك مردمان و تباهى كشت و نسل است ...

امام خمینی(ره) : انقلاب ما متكی به معنويات و خداست و آن‌هايی كه با ما موافقند كسانی هستند كه با خط توحيدی موافقند. ما بايد خط معنويتی را كه برای آن انقلاب كرديم فراموش نكنيم؛ همان خط معنويتی كه با تمام بی‏عرضگی‏هايی كه در تبليغ نموديم، باز مردم دنيا متوجه انقلاب‌مان شدند. و اين خط معنويت است كه زورگويان با آن مخالفند.(صحيفه امام، ج‏15، ص 308.)
امام خامنه ای: نظام جمهوری اسلامی اساساً برای پاسخ به دعوت پيامبران تشكيل شده كه محور اساسی آن عبارت است از رساندن انسان به تكامل معنوی كه اين ممكن نخواهد شد جز در سايه‌ی ايجاد يك دنيای برخوردار از حسنات و معروف‌هايی كه برای انسان‌ها زندگی را قابل تحمل و لذت‌بخش بكند كه از اساسی‌ترين آن‌ها هم عدالت است. بنابراين تشكيل جامعه‌ی عادلانه يك هدف است؛ اما اين هدف، هدف ميانه است. (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌در اولين ديدار با نمايندگان مجلس هشتم، 21/3/1387)


این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید