کتاب ولایت و حکومت

  • شنبه, 28 آذر 1394 12:04
  • منتشرشده در معرفی کتاب
  • بازدید 9812 بار

بیانات ارزشمند حضرت خورشید از سال پنجاه‌ وسه و کلاس‌های طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی تا امروز، درباره‌ی ولایت و حکومت جمع‌آوری و در قالب یک کتاب چاپ شد. متن کتاب، شامل نُه فصل است که هر فصل چند قطعه دارد؛ مجموعاً چهل‌و هشت قطعه. در هر قطعه، فقط یک سخنرانی از بیانات معظم‌له آمده است. متن آن سخنرانی توسط فیش‌هایی از دیگر بیانات معظم‌له کامل شده است که این فیش‌ها به فراخور متن در پاورقی آورده شده است. تعداد فیش‌ها در حدود صدوپنجاه عدد است. کتاب دو ضمیمه دارد که مربوط به فرمان امیرالمؤمنین به جناب مالک‌اشتر می‌باشد. در ضمیمه‌ی اول، بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی نامه‌ی پنجاه‌وسوم نهج‌البلاغه و در ضمیمه‌ی دوم، متن عربی و ترجمه‌ی فارسی آن نامه آورده شده است. ضمیمه‌ی اول، بیشتر شامل بیاناتِ مربوط به جلسات ماه مبارک رمضان با هیئت دولت است که در قالب یک جلسه، به ترتیب متن نامه آورده شده است. در انتهای کتاب فهارس موضوعی، پاورقی، آیات و روایات آورده شده است. آخرین بخش کتاب، نمای نموداری است که با هدف نمایش سیرِ پیوسته‌ی مطالبِ هر فصل، به صورت خلاصه و نشان دادن محورهای اصلی مباحث تهیه شده است. ولایت و حکومت، عصاره‌ی بُعد اجتماعی دین است و به این لحاظ پرداختن به آن، کار سختی است. زمانی جرأت ورود به این کار به ما دست داد که بیانات معظم‌له را نیوشیدیم و یقین حاصل کردیم توصیف زیبا و صحیحی که ایشان از این بحث ارائه داده‌اند، علاوه بر اینکه کاملاً منبعث از وحی و کلام معصوم است، ساده و قابل فهم بیان شده است. کار ما راحت بود و فقط باید طبق چینشی خاص مطالب را کنار هم قرار می‌دادیم. گرچه خود را لایق نمی‌دانستیم حتی به همین اندازه هم در این اثر مبارک حضور داشته باشیم. به هر حال دعا می‌کنیم کتاب شریف ولایت و حکومت، رضایت حضرت ولی‌عصراروحنالتراب‌مقدمه‌الفداء را جلب کرده باشد.

نمونه ای از سخنان حضرت آقا در باره جامعه و نظام اسلامی:
چگونه پیغمبر انسان ها را می سازد، مدرسه درست میکند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟ نه، پیغمبر برای ساختن انسان ، کارخانه ی انسان سازی درست میکند. پیغمبر ترجیح میدهد که ده سال، بیست سال، دیر تر موفق بشود؛ اما آنچه می سازد، یک انسان و دو انسان و بیست تا انسان نباشد ؛ کارخانه انسان سازی درست کند که به طور خودکار،انسانِ کاملِ پیغمبر پسند تحویل بدهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان ها و به قوام آوردن مایه ی انسان، از کارخانه ی انسان سازی استفاده میکند. کارخانه ی انسان سازی چیست؟ کارخانه ی انسان سازی ، جامعه و نظام اسلامی است.

لازم به ذکراست که مرکز صهبا این کتاب را گرد آوری و تنظیم نموده است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید