مقدمه

مقدمه
ولایت فقیه یکی از مهم­ترین مباحث در اندیشه سیاسی اسلام است و بنای اندیشه سیاسی شیعی بر اساس ولایت شکل گرفته است. این مفهوم طی سده­های گذشته از زوایای مختلف توسط علما و دانشمندان مسلمان مطرح شده است و به اشکال گوناگون به این مبحث پرداخته شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جدی­ترین و مهم­ترین عرصه به کارگیری نظریه ولایت فقیه در عمل به وجود آمد و حضرت امام خمینی به عنوان بنیانگذار این انقلاب توانستند مفهوم ولایت فقیه را در امور مختلف اجرا کنند. برای شناخت و تبیین این اندیشه تلاش­های زیادی صورت گرفته و سعی شده که این موضوع از جهات مختلف تبیین شود. از سوی دیگر، بسیاری از علاقه­مندان نیز به دنبال شناخت هرچه بهتر و صحیح­تر این موضوع هستند. یکی از راه‌هایی که می­تواند حد واسط بین اندیشمندان و علاقه­مندان به این موضوع باشد معرفی کتاب­های مفید در این موضوع در قالب سیر مطالعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. درباره این کتاب چند نکته مهم وجود دارد که ذیلاً به آن­ها اشاره می­شود:
1. در این طرح، مخاطبین بر اساس میزان سواد و اطلاع از موضوع ولایت فقیه، به سه سطح عمومی، دانشجویی و فرهیخته تقسیم شده­اند. بر اساس این سطح بندی، افرادی که اطلاع کمی نسبت به موضوع ولایت فقیه دارند، به عنوان سطح عمومی در نظر گرفته شده­اند. سطح دانشجویی مربوط به کسانی است که در فضای دانشجویی هستند و از موضوع ولایت فقیه اطلاعات بیشتری دارند و سطح فرهیخته هم برای کسانی است که با مباحث ولایت فقیه آشنایی کامل علمی دارند و قصد دارند در سطحی بالاتر به این موضوع بپردازند. در این کتاب به دلیل اینکه سن، ملاک دقیقی برای تقسیم­بندی نیست، بیش­تر به دانش افراد توجه شده است. به عنوان مثال اگر دانشجویی دانش کافی در موضوع ولایت فقیه دارد، می­تواند شروع به مطالعه کتب سطح فرهیخته بنماید.
2. در این کتاب یک دسته­بندی حداقلی در موضوع ولایت فقیه انجام شده و هر کتاب به ناچار در دسته­ای خاص قرار گرفته است، اما باید توجه داشت که این دسته­بندی نمی­تواند کامل و دقیق باشد زیرا در بسیاری از کتب معرفی شده، موضوعات متنوعی وجود دارد و نمی­توان آنها در یک دسته مشخص قرار داد. با وجود این سعی شده تا نزدیک­ترین دسته به موضوع کتاب انتخاب گردد که همین موضوع سبب شده تا برخی از کتاب­ها در دو سطح تکرار شوند.
3. در زمینه ولایت فقیه تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و کتب نسبتاً زیادی نوشته شده است، اما در این طرح سعی گردیده بیش­تر از کتب موجود در بازار و کتاب­هایی که اخیراً منتشر شده­اند، استفاده شود.
4. توضیح اجمالی در مورد کتاب­ها و توصیف بخش­های مختلف هر کتاب از دیگر ویژگی­های این کتاب بوده است که امیدواریم مورد قبول جامعه مخاطب قرار گیرد.        

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: « در آمد سطح عمومی »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید