چکیده

چكيده:
ولایت فقیه از ارکان اساسی نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. تاثیر، نقش و کارکرد  ولی فقیه در شئون مختلف کشور و نظام، ناشی از موقعیت معنوی، مردمی و حقوقی این مقام  بوده و در قانون اساسی نیز به این موقعیت اشاره شده است. یکی از کارکردهای مهم رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، در بعد امنیت ظاهر می‌شود .

با توجه به این که امنیت ملی به دلیل نقش بنیادین آن در پایداری و بقای کشور از اهمیت شایانی برخوردار است، نقش مقام رهبری در این مولفه می‌تواند با بقای نظام نیز مرتبط باشد. از منظر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقام رهبری نقطه اتصال و حلقه‌ی وصل جمهوریت و اسلامیت محسوب شده و این مقام با ‌مديريت و فرماندهي نظامي و انتظامی كشور و تصمیم گیری در مورد جنگ و صلح و بسیج نیروها،  نقش اساسی در امنیت کشور ایفا می‌کند. از طرف دیگر سياستگذاري امنيتي کشور نیز با تایید و نظر مقام رهبری صورت می‌گیرد. اعمال قدرت، حضور و نفوذ ولي فقيه در نهادهاي امنيتي كشور، نقش او در بن‌بست‌هاي سياسي- امنیتی و اختلافات و... از دیگر کارکردهای امنیتی ولی فقیه می‌باشند که در این تحقیق مورد بررسی و مداقه قرار گرفته‌اند.
کلید واژه‌ها : امینت ملی، ولایت فقیه، کارکرد، حقوق اساسی 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: مقدمه »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید