پيش‏گفتار

پيش‏گفتار

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‏

جهان بر اثر گسترش ارتباطات و اطلاع‏رسانى به صورت دهكده كوچكى درآمده، كه هر انديشه‏اى در هرگوشه از جهان توليد شود، پس از دقايقى در نقاط ديگر آن منتشر مى‏گردد. گسترش روابط سبب شده است كه حجم پرسش‏هاى عقيدتى و فكرى بشر رو به افزايش نهاده و مسائل جديدى مطرح گردد كه به گونه‏اى با عقايد و دين پيوند ناگسستنى دارد.

 گروهی اين نوع مسائل را به نام «كلام جديد» خوانده‏ اند، تو گويی با كلام ديرينه تفاوت ريشه‏ای دارد و علم جديدی از كلام در مقابل كلام قديم پديد آمده است، درحالی‏كه از نظر بينش صحيح، اين نوع مسائل، «مسائل جديدی در علم كلام» هستند و هر علمی به حكم جبر زمان، در حال گسترش بوده و پيوسته در آن مسائل جديدی پديد می‏آيد، كليه مسائل كلامی وحدت موضوعی دارند و رابطه تنگاتنگی ميان آنها وجود دارد.

شكی نيست كه فيزيك دوران «نيوتن»، با فيزيك دوران «انيشتين» تفاوت‏هايی دارد، ولی درعين‏حال همگی تحت پوشش «فيزيك» قرار دارند و تنها شاخه‏هايی در آن علم آمده و رشده كرده است.

پس از پيروزی انقلاب اسلامی و باز شدن فضا برای طرح‏ انديشه‏ ها، يك رشته مسائل كه غالبا ريشه در انديشه‏های غربی دارند، در محيط دانشگاه‏ها و مراكز علمی مطرح گرديد و گروهی را بر آن داشت كه در اين موارد به بحث و گفتگو بپردازند.

مؤسسه تعليماتی و تحقيقاتی امام صادق عليه السّلام كه مركز تخصصی كلام اسلامی حوزه علميه قم است، احساس مسئوليت كرد و اساتيد مؤسسه، اين نوع مسائل را به شيوه‏ای مطرح نموده، و رساله‏هايی در اين مباحث تنظيم كرده‏اند كه فهرست آن از نظر خوانندگان گرامی می‏گذرد.

1. «هرمنوتيك» علم تفسير متون مقدس.

2. «پلوراليسم» تعدّدگرايی.

3. آزادی و دين‏سالاری.

4. الهی يا عرفی شدن دين.

5. ارتداد يا واپس‏گرايی دينی.

اينك، در اين رساله، بخش سوم كه همان آزادی و دين‏سالاری است از نظر خوانندگان گرامی می‏گذرد. اميد است اين رساله‏های كوچك، چراغی فراراه علاقه‏مندان مسائل كلامی باشد.

جعفر سبحانی قم- مؤسسه امام صادق عليه السّلام 27/ 3/ 1384 برابر 11 جمادی الأولی 1426

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: فصل نخست‏؛ ازادى و مرزهاى آن‏ »

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید