مقدمه معاونت پژوهشی

مقدمه معاونت پژوهشى‏

حقيقت اصيل‏ ترين، جاودانه ‏ترين و زيباترين راز هستى و نياز آدمى است كه سلسله مؤمنان و عالمان صادق چه جان‏ها كه در راه آن نباخته، و جاهلان و باطل‏ پرستان چه توطئه‏ ها و ترفندها كه براى محور و مسخ آن نساخته‏ اند. چه تلخ واقعيتى است مظلوميت حقيقت، و چه شيرين حقيقتى است اين واقعيت كه در مصاف هميشگى حق و باطل، حق سربلند و سرفراز است و باطل از بين رفتنى و نگونسار. اين والا و بالانشينى حقيقت، گذشته از سرشت حق، وام‏دار كوشش‏ هاى خالصانه و پايان‏ ناپذير حقيقت جويانى است كه در عرصه نظر و عمل كمر همت محكم بسته و از دام و دانه دنيا رسته اند، و در اين ميان، نقش و تأثير اديان و پيامبران الهى، و به ويژه اسلام و پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و جانشينان بر حق و گرامى او عليهم السّلام، برجسته‏ ترين است.

 

دانشمندان نام‏ آور شيعه رسالت خطير و بی‏نظير خويش را بهره‏ گيری از عقل و نقل و غوص در دريای معارف قرآن و برگرفتن گوهر ناب حقيقت از سيره آن پيشوايان و عرضه آن به عالم بشری و دفاع جانانه در برابر هجوم ظلم ت‏پرستان حقيقت گريز دانسته و در اين راه ديده ‏ها سوده و جان‏ها فرسوده‏ اند. اكنون در عصر بحران معنويت كه دشمنان حقيقت و آدميت هر لحظه با توليد و انتشار فزون از شمار آثار نوشتاری و ديداری و به كارگيری انواع ابزارهای پيشرفته سخت ‏افزاری و نرم ‏افزاری در عرصه ‏های گوناگون برای سيطره بر جهان می‏كوشند، رسالت حقيقت‏ خواهان و انديشمندان حوزوی و دانشگاهی، به ويژه عالمان دين، بس عظيم‏تر و سخت دشوارتر است.

در جهان تشيع، پژوهشگران حوزوی در علوم فلسفی و كلامی، تفسيری و حديثی، فقهی و اصولی و نظاير آن كارنامه درخشانی دارند، و تأملات ايشان بر تارك پژوهش‏های اسلامی می‏درخشند. در زمينه علوم طبيعی و تجربی و فناوری‏های جديد نيز پژوهشگران ما تلاش‏هايی چشمگير كرده، گام‏هايی نويدبخش برداشته و به جايگاه درخور خويش در جهان نزديك شده‏ اند، و می‏روند تا با فعاليت‏های روزافزون شان مقام شايسته خويش را در صحنه علمی بين المللی بازيابند. ولی در قلمرو پژوهش‏های علوم اجتماعی و انسانی تلاشهای دانشمندان اين مرز و بوم آن گونه كه شايسته نظام اسلامی است به بار ننشسته و آنان گاه به ترجمه و اقتباس نظريات ديگران بسنده كرده‏ اند. در اين زمينه كمتر می‏توان ردّپای ابتكارات و به ويژه خلاقيت‏های برخاسته از مبانی اسلامی را يافت و تا رسيدن به منزلت مطلوب راهی طولانی و پرچالش در پيش است.

اين روی، افزون بر استنباط، استخراج، تفسير و تبيين آموزه‏های دينی و سازماندهی معارف اسلامی، كاوش در مسائل علوم انسانی و اجتماعی از ديدگاه اسلامی و تبيين آنها از مهم‏ترين اهداف و اولويت‏های مؤسسات علمی به ويژه مراكز پژوهشی حوزه‏ های علميه است.

مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمينی رحمه اللّه در پرتو تأييدات رهبر كبير انقلاب اسلامی و حمايت‏های بی‏دريغ خلف صالح وی، حضرت آيت اللّه خامنه‏ای «مد ظله العالی» از آغاز تأسيس براساس سياست‏ها و اهداف ترسيم شده از سوی حضرت آيت اللّه محمد تقی‏ مصابح يزدی «دامت بركاته» به امر پژوهش‏های علمی و دينی اهتمام داشته و در مسير برآوردن نيازهای فكری و دينی جامعه، به پژوهش‏های بنيادی، راهبردی و كاربردی پرداخته است. معاونت پژوهش مؤسسه برای تحقق اين مهم، افزون بر برنامه ‏ريزی و هدايت دانش ‏پژوهان و پژوهشگران، در زمينه نشر آثار محققان نيز كوشيده و بحمد اللّه تا كنون آثار ارزنده‏ای را در حد توان خود به جامعه اسلامی تقديم كرده است.

كتاب پيش روی، پژوهشی است در زمينه حكومت اسلامی و ولايت فقيه كه دربردارنده دو بخش است. بخش عمده مباحث برگرفته از كتاب ارزشمند نگاهی گذرا به نظريه ولايت فقيه حضرت آيت اللّه علامه مصباح يزدی- دام ظله- و شماره نخست مجله «حكومت اسلامی» است كه پيش‏تر به صورت مستقل چاپ شده است. بخش ديگر كتاب حاضر پيرامون مردم ‏سالاری دينی و دمكراسی است كه به خامه فاضل ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد جواد نوروزی نگارش يافته و پيش از اين در [مجموعه مقالات همايش مردم‏ سالاری دينی» و كتاب فلسفه سياست به چاپ رسيده است. هدف از گردآوری اين اثر ارائه چارچوبی از مباحث در سطح داشن‏ پژوهان دوره طرح ولايت است. معاونت پژوهش ضمن سپاس فراوان از مؤلفان محترم اميدوار است تا در فرصتی مناسب اثری مستقل با رويكردی آموزشی را به مخاطبان عرضه كند.

معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی رحمه اللّه‏

با مطالعه اين درس انتظار می‏رود:

1. مفهوم واژگان دمكراسی و مردم‏سالاری دينی را توضيح دهد؛

2. سابقه تاريخی دمكراسی در مغرب زمين و مردم‏سالاری دينی را بيان كند؛

3. مبانی دمكراسی را ذكر و توضيح دهد؛

4. شاخص‏های مردم‏سالاری دينی را توضيح دهد؛

5. با مقايسه دمكراسی و مردم‏سالاری دينی، وجوه اشتراك و افتراق آن دو را برشمارد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: بخش اول: «مردم سالاری دینی»، »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید