حديث غدير

حديث غدير

گفتيم علاوه بر اينكه هر كس كه مرجع دين است، زعيم دين هم بايد همو باشد، در مسئله زعامت [على (ع)] هم پيغمبر تصريح كرده است. يك نمونه آن حديث غدير است كه پيغمبر اكرم آنرا در غدير خم و در حجه الوداع فرمودند. حجه الوداع آخرين حج پيغمبر اكرم )ص( است و شايد ايشان بعد از فتح مكه يك حج بيشتر نكردند، البته قبل از حجه الوداع حج عمره كرده بودند. رسول اكرم صلاى عام دادند و مخصوصا مردم را دعوت كردند كه به اين حج بيايند.همه را جمع كردند و بعد در مواقع مختلف، در مسجد الحرام، در عرفات، در منا و بيرون منا، در غدير خم و در جاهاى ديگر خطابه هاى عمومى خود را القا كردند. از جمله در غدير خم بعد از آنكه جا به جا مطالبى را فرموده بود، مطلبى را به عنوان آخرين قسمت با بيان شديدى ذكر نمود. به نظر من فلسفه اينكه پيغمبر اين مطلب را در آخر فرمود همين آيه اى است كه در آنجا قرائت كرد: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (1) بعد از اينكه پيغمبر اكرم در عرفات و منا و مسجد الحرام كليات اسلامى را در باب اصول و فروع بيان كرده كه مهمترين سخنان ايشان است، يك مرتبه در غدير خم اينطور مى فرمايد: مطلبى است كه اگر آنرا نگويم هيچ چيز را نگفته ام فما بلغت رسالته به من گفته اند كه اگر آنرا نگويى هيچ چيز را نگفته اى يعنى همه هبا و هدر است.

بعد مى فرمايد: الست اولى بكم من انفسكم؟ (اشاره به آيه قرآن است كه: النبى اولى بالمومنين من انفسهم (2) آيا من حق تسلط و ولايتم بر شما از خودتان بيشتر نيست؟ همه گفتند بلى يا رسول الله.

حضرت فرمود: من كنت مولاه فهذا على مولاه. اين حديث هم مثل حديث ثقلين داراى اسناد زيادى است.

خلاصه اى از بحث غدير را چند سال پيش در مشهد همين كانونيها (3) به صورت كتاب منتشر كردند. البته من هنوز آنرا نخوانده ام ولى برخى از رفقايمان كه وارد هستند خوانده اند، مى گويند خيلى خوب است. لااقل آنرا مطالعه كنيد.

اگر ما بخواهيم مدارك احاديثى مثل حديث غدير را كه مى گوئيم متواتر است يا حديث ثقلين را كه آقاى مير حامد حسين صاحب عبقات الانوار كتابى با قطع بزرگ و در چهار صد صفحه درباره مدارك آن نوشته است بررسى كنيم، خيلى طولانى مى شود. ممكن است احتياج به بحث بيشترى داشته باشد ولى من مايلم كه جوهر بحث را در مسئله امامت عرض كرده باشم همراه با يك اشاره نسبتا اجمالى به مداركى كه اهل تشيع در باب امامت دارند.

و صلى الله عليه محمد و آله الطاهرين.

پاورقی


(1). سوره مائده، آيه 67.
(2). سوره احزاب، آيه 6.
(3). كانون نشر حقايق اسلامى.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید