مقدّمه دفتر

مقدّمه دفتر

قرآن مجيد:

(وَما كانَ الْمُؤمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كافَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَاَّئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوَّاْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ).توبه / 122.
((شايسته نيست مؤمنان همگى (به سوى ميدان جهاد) كوچ كنند؛ چرا از هر گروهى از آنان ، طايفه اى كوچ نمى كند (وطايفه اى در مدينه بماند) تا در دين (و معارف و احكام اسلام ) آگاهى يابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آنان را بيم دهند؟ شايد (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند و خوددارى كنند)).

قرآن كريم :

(...وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَفِرِينَ عَلَی ا لْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً)(1) .
((هرگز خداوند كافران را بر مؤمنان مسلّط نساخته است )) .
بی شك ، دين مقدّس اسلام كه ضامن سعادت دنيا و آخرت انسان می باشد دارای حكومت است كه در اصطلاح ، ((حكومت اسلامی )) ناميده می شود؛ زيرا سعادت در دنياكه زمينه ساز سعادت آخرت است نياز به تنظيم حيات اجتماعی دارد و تنظيم حيات اجتماعی بدون نظام ، ممكن نيست و نظام هم بی حكومت ، سامان نمی يابد .
مساءله ((ولايت فقيه )) كه امروزه در سطحی گسترده مطرح می باشد بر پايه حكومت اسلامی استوار است . بی هيچ بحث و گفت و گويی و در طور تاريخ فقاهت شيعه ، همواره اين موضوع مدّ نظر فقها بوده و جايگاه خاص خود را داشته است .
اما از آنجا كه در عصر كنونی حكومت اسلامی به دست فقيهی بزرگ و مرجعی آگاه ؛ يعنی حضرت امام خمينی رحمه اللّه برقرار گرديد و يكی از اصول مسلّم و مهم قانونی آن ((ولايت مطلقه فقيه )) به شمار آمد؛ دشمنان ، كج انديشان و غير متخصّصان ، آن را زير سؤال برده و از آن تفسيرهای ناروايی نمودند. از اين رو، دانشمندان و فرزانگان به تبيين آن پرداخته و به اشكال ها و توهّمات برخی از ناآگاهان و يا غرض ورزان ، پاسخی مناسب داده اند .
كتاب حاضر يكی از نوشته های ارزشمندی است كه مؤلف بزرگوار آن در زمينه فوق به رشته تحرير درآورده كه به علاقه مندان عرضه می شود.
اين دفتر، پس از ويرايش و اصلاحاتی چند، اثر فوق را چاپ نموده و در اختيار پژوهشگران قرار می دهد، بدان اميد كه چراغی فروزان ، فرا رويشان باشد؛ ان شاء اللّه .
در خاتمه از خوانندگان محترم تقاضا داريم هرگونه انتقاد و يا پيشنهادی دارند، به آدرس قم : صندوق پستی ((749)) دفتر انتشارات اسلامی ، بخش تحقيق و بررسی فارسی ، ارسال دارند. با تشكر.
دفتر انتشارات اسلامی
وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم


 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: پيشگفتار »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید