چاپ کردن این صفحه

پیشگفتار

پیشگفتار

«مجلس خبرگان رهبرى» نهادى است كه پس از استقرار جمهورى اسلامى ايران، در قانون‏ اساسى پيش‏بينى شد تا انتخاب مجتهد جامع شرايط براى رهبرى نهادينه گشته و ضمن انتخاب‏ رهبرى نظام، بر استمرار شرايط او نظارت داشته باشد. جايگاه رفيع اين نهاد از يك سو موجب‏ دلگرمى علاقمندان جمهورى اسلامى نسبت به بقا و استمرار اين نظام واز سوى ديگر باعث يأس و نوميدى دشمنان است. از همين رو، امام خمينى رهبر كبير انقلاب اسلامى در وصيت نامه الهى - سياسى خود هشدار دادند كه «مسامحه در انتخاب خبرگان آسيب زيادى بر اسلام و كشور جمهورى اسلامى وارد خواهد كرد و احتمال اين مطلب براى مردم تكليف الهى ايجاد مى‏كند.»


و رهبر معظم انقلاب نيز انتخابات مجلس خبرگان را مهمترين انتخابات كشور توصيف‏ كردند.(4/7/1369)
تاكنون در باره مجلس خبرگان، مبانى فقهى - حقوقى، جايگاه قانونى آن در جمهورى اسلامى، وظايف شرعى و قانونى، شرايط اعضاى اين مجلس، عملكرد ادوار سه گانه آن مقالات و پژوهش‏هايى انجام گرفته، اما اهميت اين نهاد ايجاب مى‏كند كه پژوهش‏هاى جديدى سامان يابد كه پاسخگوى پرسش‏هاى نو در اين زمينه باشد.
دبيرخانه مجلس خبرگان رهبرى پژوهش‏هايى را در اين زمينه انجام داده كه در قالب‏هاى‏ گوناگونى منتشر خواهد شد. هم چنين فصلنامه حكومت اسلامى مصاحبه‏ ها و مقاله‏ هاى متنوعى در ابعاد گوناگون اين نهاد مهم منتشر نموده و در آينده نيز شمارگان ويژه ‏اى در اين زمينه به صاحبان‏ فكر و انديشه عرضه خواهد كرد.
اين مجموعه حاوى چند مصاحبه با شخصيت‏هاى برجسته كشور و خبرگان ملت و نيز مقاله‏ هايى از اساتيد و فضلاى صاحبنظر در اين موضوع است. جايگاه فقهى - حقوقى مجلس‏ خبرگان بر اساس مبانى مختلف، رابطه مجلس خبرگان و ولايت فقيه، شرايط اعضاى مجلس‏ خبرگان، نظارت مجلس خبرگان بر رهبرى، مقررات و عملكرد مجلس خبرگان، روند شكل‏گيرى‏ نخستين دوره مجلس خبرگان از جمله موضوعاتى است كه در اين مجموعه تقديم مى‏گردد. اين اثر هر چند داراى كاستى‏ها و نواقصى است و همه موضوعات مربوط به مجلس خبرگان را در بر ندارد، اما قطعاً همين مقدار كه از سوى صاحبنظران و آشنايان با اين مجلس پديد آمده، براى خوانندگان‏ مفيد و قابل استفاده است. گفتنى است كه گفتگوها و مقاله‏ هاى اين مجموعه از شماره‏ هاى مختلف‏ حكومت اسلامى برگزيده شده است.
مطالب در سه فصل با عناوين ذيل تنظيم شده كه در هر فصلى مصاحبه‏ ها و مقاله‏ هايى‏ مندرج ‏است.
فصل اول: جايگاه فقهى - حقوقى مجلس خبرگان رهبرى‏
فصل دوم: وظايف و عملكرد مجلس خبرگان رهبرى‏
فصل سوم: شرايط و احراز صلاحيت خبرگان‏
در اينجا لازم مى‏دانم از همه كسانى كه در تهيه اين مجموعه تلاش كرده‏اند، بويژه از اساتيدمحترم و نويسندگان گرامى و دست‏اندركاران فصلنامه حكومت اسلامى تشكر كنم. توفيق همگان‏به ويژه مسئولان نظام جمهورى اسلامى را در تثبيت هر چه بيشتر نهادهاى قانونى كشور از خداوندسبحان خواهانم.
ابراهيم امينى
ارديبهشت 1385

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)