مقدمه‏

  • پنج شنبه, 04 مهر 1392 15:07
  • منتشرشده در غريب پيروز
  • بازدید 4646 بار

مقدمه

كتابى كه در مقابل ديدگان شماست حاوى پيام رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله خامنه اى (مد ظله العالى) است كه به كنگره جهانى حضرت رضا (عليه السلام) در سال 1363 ارائه شده است.

 

اين پيام كه بطور موجز به تبيين اوضاع سياسی و اجتماعی دوران خلافت اموی و عباسی می پردازد، با بيانی شيوا، بسياری از زوايای تاريك آن دوران را روشن می كند و با بيانی رسا به تحليل مسائل و رويدادهايی چون ولايت عهدی آن حضرت و تأثير متقابل آن بر جهان اسلام و دستگاه خلافت عباسيان می پردازد، بطوری كه پاسخگوی سئوالات بيشماری است كه در ذهن بسياری از ارادتمندان حتی می تواند وجود داشته باشد.

اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی در راستای پاسخگويی به نيازهای زائران آن حضرت با توجه به تناسب موضوع اين پيام، اقدام به تدوين و چاپ آن با عنوان غريب پيروز نموده است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.

بزرگترين هنر امام علی بن موسی الرضا عليه السلام در نبرد پنهان سياسی‏

بايد اعتراف كنيم كه زندگی ائمه عليهم السلام، بدرستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت بار آنان حتی بر شيعيانشان نيز پوشيده مانده است.

علی رغم هزاران كتاب كوچك و بزرگ و قديم و جديد درباره زندگی ائمه عليهم السلام، امروز همچنان غباری از ابهام و اجمال، بخش عظيمی از زندگی اين بزرگواران را فرا گرفته و حيات سياسی بر جسته ترين چهره های خاندان نبوت كه دو قرن و نيم از حساس ترين دورانهای تاريخ اسلام را در بر می گيرد با غرض ورزی يا بی اعتنايی يا كج فهمی بسياری از پژوهندگان و نويسندگان رو به رو شده است. اين است كه ما از يك تاريخچه مدون و مضبوط درباره زندگی پرحادثه و پر ماجرای آن پيشوايان، تهيدستيم.

زندگی امام هشتم عليه السلام، قريب بيست سال از اين دوره تعيين كننده و مهم را فرا گرفته از جمله برجسته ترين بخشهای آن است كه بجاست درباره آن تأمل و تحقيق لازم به كار رود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید