مقدمه

حوزه‏ هاى علميه در طول تاريخ پرافتخار خويش، هماره مرزبان توانا و بصير حريم‏هاى اعتقادى جوامع اسلامى- شيعى بوده‏اند. عمق علمى، تيزبينى و دردآشنايى و تعهّد و ايمان راسخ به مكتب، سلاح حوزويان در اين مجاهدت طولانى و خستگى‏ ناپذير بوده است.
حوزه امروز ما در مرزبانى اعتقادى بايد بار مسؤوليت سنگين‏ترى را بر دوش كشد؛ زيرا امواج دين‏گريزى و دگرانديشى و بدفهمى و سست‏ايمانى، جوامع بشرى را بيش از هر زمان ديگر تهديد مى‏كند. پيروزى انقلاب اسلامى ايران بر بار مسؤوليت حوزه‏هاى علميه افزود؛ زيرا تركيب دين و سياست و تعهّد حكومت به دين و آموزه‏هاى آن، ضرورت تبيين و تنقيح تعاليم دينى در زمينه مباحث اقتصادى، سياسى، فرهنگى، و حقوقى را بر همگان آشكار ساخت. حوزه در روزگار معاصر، نه تنها بايد در مقابل هجوم شبهه‏هاى گوناگون فكرى سنگربانى كند، بلكه بايد در تبيين و تدوين مباحث كلان اجتماعى اسلام نيز بكوشد و اين دين حنيف را متناسب با اقتضائات عصر و زمانه، پيش روى مشتاقان هدايت و رستگارى قرار دهد.
اداى اين وظايف سنگين، مستلزم آن است كه طلاب جوان حوزه‏هاى علميه در كنار اشتغال به متون درسى رسمى، به فراگيرى مباحث فكرى روز نيز اهتمام ورزند. به لطف خداوند متعال و عنايات خاص حضرت ولىّ عصر (عجل اللّه تعالى فرجه الشريف) شوراى عالى و مركز مديريت حوزه علميه قم گام‏هاى مؤثرى در اين مسير برداشته است. يكى از اين اقدامات گنجاندن درس انديشه سياسى اسلام در برنامه رسمى طلاب سطح يك حوزه است.
كتاب حاضر به منظور تأمين اين هدف به رشته تحرير درآمده است و صاحب قلم كوشيده است كه مطالب را تا آن‏جا كه ممكن است به گونه‏اى روان و سهل التناول تحرير كند.
اين اثر در چهار فصل تدوين يافته و در پايان هر فصل، منابعى براى مطالعه بيشتر معرفى شده است و ضمن تبيين ابعاد مختلف انديشه سياسى اسلام، به مهم‏ترين شبهات رايج در اين گونه مباحث پاسخ مى‏دهد. هر فصل، مشتمل بر چند درس و كتاب مجموعا 32 درس معادل دو واحد درسى است.
از خداوند متعال مسألت دارم كه اين خدمت ناچيز را از اين كم‏ترين به لطف و كرمش قبول فرمايد و بر مجد و عظمت حوزه‏ هاى علوم دينى بيفزايد.
احمد واعظى‏
محرم الحرام 1422
فروردين 1380

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
محتوای بیشتر در این بخش: « ديباچه فصل اول دين و سياست »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید