ديباچه

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‏

السّلام على الإمام المهدى الذي يملأ الأرض قسطا و عدلا.
آبشار دانش، دراززمانى بر دامن حوزه فرومى‏باريد و از آن‏جا به دشت سبز سينه‏ها. اين، در روزگارى بود كه حوزه، به‏سان دشت تشنه، آغوش بر جويبارهاى دانش گشوده بود و گونه‏گون دانش‏ها را در بر مى‏كشيد و در كارگاه انديشه خود، سره را از ناسره جدا مى‏ساخت.


حوزه با زمان پيش مى‏رفت و با دانش‏هاى روز در مى‏آميخت و نيازهاى خود و جامعه را از دل آن‏ها بيرون مى‏كشيد. حركت، رويش، و جوشش، تمام زواياى حوزه را فراگرفته بود. در هر عرصه‏اى كه گام مى‏گذاشت، سخنى نو داشت و دريچه‏اى جديد به روشنايى مى‏گشود. پرتو از قرآن و سنّت مى‏گرفت و در پرتو قرآن و سنّت سير مى‏كرد. علم، گمشده پروردگان اين حوزه بود. در هرجا كه گام مى‏نهادند، به هر كانونى كه در مى‏آمدند، در هر محفلى كه بار مى‏يافتند، در هر قلمروى كه ره مى‏پوييدند، بر سر هر چشمه‏اى كه رحل مى‏افكندند، در پى گمشده خود بودند كه بيابند و برگيرند و به گاه نياز، به كار بندند.
حقيقت‏جو بودند و در پى حقيقت روان. اگر انديشه‏اى را نقد مى‏كردند، اگر نوشته‏اى را به بوته بررسى مى‏نهادند، در پى آن بودند كه غبار از چهره حقيقت بسترند و راه روشن را بنمايانند و به سرچشمه خورشيد ره گشايند. بسيارى از آنان، هم در فقه، اصول، كلام، تفسير، فلسفه، و ادبيّات، نگارش‏هايى داشتند و هم در علومى ديگر، مانند رياضيّات و طب. پرتكاپو بودند و خستگى‏ناپذير. با سستى، تن پرورى، و راحت‏جويى ميانه‏اى نداشتند. مرد عرصه‏هاى كار بودند و تلاش. براى رسيدن به قلّه‏ هاى دانش، هميشه در حركت بودند و خيزش. گردنه‏هاى دشوار گذر و راه‏هاى پر پيچ ‏وخم را مى‏پيمودند تا به افق روشن دانش برسند و تمدّنى زيبا و پرشكوه پديد آورند.
آن‏چه را گفته آمد، مى‏شود از آثار علمى به جاى مانده از دوره‏ هاى گوناگون و نيز از نقشى كه عالمان و دانش‏آموختگان حوزه‏هاى نجف، بغداد، حلّه، رى، اصفهان، قم، جبل عامل، و ... در جهان اسلام و در رشد و تعالى فكرى مسلمانان داشته‏اند، به درستى فهميد.
امروزه اگر حوزه بر آن است كه شكوه آفريند و با انقلاب نور، هماهنگ و هم‏آوا شود، ناگزير بايد در صحنه ‏هاى گونه‏گونى همزمان، تلاش كند و همه‏سويه و ژرف بينديشد، پيدا است كه از جمله كارهاى بايسته در اين عرصه، تدوين متون آموزشى است. ازاين‏روى، براى برداشتن گامى هرچند كوچك، به سال 1378، «مركز تأليف متون درسى حوزه (متون) «1»» در معاونت پژوهش مديريت حوزه علميه قم بنيان گذارده شد تا افزون بر نگارش و سامان‏دهى متن‏هاى درسى حوزه‏ها، نشر پيراسته و چشم‏نواز آن‏ها را به عهده گيرد.
پيش از اين، صاحب‏ نظران و بزرگانى مانند آيت اللّه شهيد صدر و مرحوم شيخ محمّد رضا مظفر (رحمة اللّه عليهما) گام‏هايى بلند در اين راه برداشته‏اند. اين مركز همه آن تلاش‏ها را ارج مى‏نهد و خود را ادامه‏دهنده كوچك راه آن بزرگان و ملهم از آنان مى‏داند.
ناگفته پيداست كه هرگز درصدد نيستيم كارى كنيم تا بنيه علمى دانش‏پژوهان حوزه سست گردد يا از ژرفايى و عمق و دقّت دروس كاسته شود؛ بلكه تلاش مى‏كنيم تا با بهره‏گيرى از ارشاد و راهنمايى زعماى حوزه و مدرّسان و صاحب‏نظران، در زمينه‏هايى كه احساس نياز مى‏شود، متونى پديد آوريم كه علاوه بر دارا بودن ضوابط درسى، بر عمق و دقّت و غناى علمى دانش‏پژوهان حوزه بيفزايند و به شكلى سهل‏تر و در مدّتى كوتاه‏تر، مطالب افزون‏ترى به آنان بياموزند.
اين مركز، جوانه‏اى است شاداب بر پيكر تنومند و كهن و ريشه‏دار حوزه كه اميد است با همراهى و همكارى بزرگان و مدرّسان و صاحب‏نظران، بپايد و دوام يابد و گامى هرچند كوتاه در راه تعالى حوزه‏هاى علوم دينى بردارد. از اين‏رو، با فروتنى، از همه اين بزرگواران، انتظار همدلى و همراهى داريم و با خضوع از ايشان مى‏خواهيم از ارائه طريق و راهنمايى و انتقاد و اظهارنظر دريغ نورزند و از اين رهگذر، موجبات خشنودى صاحب حوزه، حضرت بقيّة اللّه الأعظم (عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف) را فراهم آورند.
بناى مركز بر اين است كه همواره در بهسازى و اصلاح و رفع نقايص متون درسى بكوشد و به مجرّد اين‏كه اصلاح، تكميل، و يا تعويض متنى را لازم ديد، به آن اقدام ورزد.
كتاب حاضر كه نخستين متن آموزشى در حوزه، در زمينه حكومت اسلامى و انديشه سياسى اسلام است، به خامه اسناد حجة الاسلام جناب آقاى شيخ احمد واعظى از فاضلان برجسته حوزه به منظور تدريس در دوره سطح يك حوزه، تأليف شده است كه اين مركز پس از بررسى و ويرايش علمى و زبانى، آن را منتشر مى‏كند.
از مؤلّف بزرگوار كه دعوت ما را براى تأليف اين اثر پذيرفتند و علاوه بر آن، در دوره تصدّى معاونت پژوهش منشأ خدمات بسيار شدند، و همچنين از حجج اسلام آقايان مصطفى جعفرپيشه، سيد على حسينى، محمد سروش محلاتى و سيد جواد ورعى كه پيش از چاپ، اين اثر را بررسى و نكاتى را يادآورى كردند، و نيز از جناب آقاى محسن صادقى كه آن را ويراستند، سپاسگزاريم.
از همه صاحب‏نظران و مدرّسان تقاضا مى‏شود كه انظار خود را در خصوص اثر حاضر به نشانى «قم» ص پ 916/ 37185، مركز تأليف متون درسى حوزه (متون)،» با ما در ميان گذارند.
مركز تأليف متون درسى حوزه (متون)

پی نوشت ها

__________________________________________________
 (1)- ابتدا «دفتر تأليف و نشر متون درسى حوزه» و سپس «متون» ناميده شده كه برگرفته از «مركز تأليف متون درسى حوزه» است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: مقدمه »

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید