فصل اول؛ نظريات حضرت امام در خصوص انتصاب ولى فقيه از سوى شارع

فصل اول؛ نظريات حضرت امام در خصوص انتصاب ولى فقيه از سوى شارع

برخى ديدگاههاى مردم حضرت امام كه عموما در كتب فقهى ايشان بيان شده است بيانگر اين امر است كه ايشان ولى فقيه را منصوب از جانب مقدس مى دانند.

به نظر ايشان در زمان غيبت امام زمان (عج )، ولايت بشرى از سوى خداوند، مستقيما به فقهاى عادل تفويض شده است .

 

در اين ديدگاه ، شارع ، جاهل ولايت ، فقيان عادل ، اوليای منصوب و مردم ، مولی عليهم محسوب می شوند. (100) و هر كس ‍ بدون نصب از جانب شارع حكومت كند طاغوت است و اطاعت از او جايز نيست . (101)

در نظر امام خمينی مردم به عنوان مولی عليهم در نصب و يا عزل ولی فقيه دخالتی ندارد. فقيهان عادل از سوی شارع نصب مردم يا عزل ولی فقيه كوتاه است . (102)در همين راستا حضرت امام در حكم انتخاب مهندس بازرگان به نخست وزيری دولت موقت چنين بيان داشته اند : من به واسطه ولايتی كه از جانب شارع مقدس دارم ايشان را حاكم كرده ام . (103)

با مروی مروری گذرا بر اين ديدگاه فقهی ، چنين بر می آيد كه در نظر حضرت امام ، امر حكومت بر جامعه اسلامی مقوله ای است كه از جانب خداوند به پيامبر اكرم (ص ) واگذار گرديده و اين امر (زعامت سياسی مسلمين ) پس از آن حضرت ، بر عهده ائمه طاهرين (ع )بوده و با آغاز غيبت حضرت امام مهدی (عج )، اين امر به فقهای عادل سپرده شده است .

لذا همانگونه كه خداوند، پيامبر صلی الله عليه و آله و ائمه اطهار را به ولايت بر مردم منصوب كرده است ، به همان صورت فقهای عادل از سوی خداوند به صورت عام به ولايت بر امت اسلام منصوب شده اند.

پس عدم دخالت مردم در انتصاب ولی فقيه عادل به حكومت همانند عدم دخالت مردم در نصب پيامبر و ائمه به حكومت از سوی خداوند می باشد.با فرض پذيرش اين ديدگاه ، مشاركت سياسی مردم در چهارچوب بيعت (به معنای پذيرش ولايت ) و اطاعت تجلی می يابد و خصوصا باشند تا به ياری او بشتابند و فرمانهای او را اطاعت كنند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید