مقالات
مؤلف: مهدی مهریزی
مؤلف: محمد صادق مزينانى
مؤلف:محمد صادق مزينانى
مؤلف: آية الله سيدكاظم حائري
مؤلف: سيداحمد خاتمى
مؤلف: آية الله سيدكاظم حائري
مؤلف: آيت الله لطف الله صافى
مؤلف: محمود جواد طبسی
مؤلف: علیرضا ذاکر اصفهانی
مؤلف: مهدى حائرى يزدى
مؤلف: حجه الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمى
مؤلف: محمد هاشم کمالی
مؤلف: علی عنایتی شبکلائی
مؤلف: محسن محمد عبدالحسن
مؤلف: محمد جواد ارسطا
چكيده: در باب «حكومت اسلامي و انحرافات اجتماعي» گفتگويي با جناب دكتر محمدجواد ارسطا انجام گرفت، ايشان با محوري خواندن عدالت در ساختار اساسي حكومت ها، عدم توفيق آنها در تحقق عدالت را مورد بررسي قرار دادند. از نظر ايشان قطع جوامع بشري از دامن وحي و تمسك صرف به تجربه بشري، مهمترين عامل در عدم اجراي عدالت است. لذا تنها راه براي تحقق عدالت و قطع هر گونه ظلم و فساد؛ بهره گيري از قوانين الهي و حاكميت مجري عادل است، كه در ساختار حكومت اسلامي جلوه مي كند. (البته حد اعلاي چنين حكومتي در زمان ظهور منجي عالم محقق خواهد شد). و در انتهاي مصاحبه به بيان شرايط حاكمان جامعه اسلامي از قبيل: ساده زيستي، صداقت، مديريت قوي، مردم مداري و … پرداختند.
مؤلف: روح الله تولايي
مؤلف: عبدالحميد واسطي
مؤلف: محمد هادي معرفت
مؤلف: سعيد حجاريان
مؤلف: رضا عيسي نيا
مؤلف: محمد محمدى اشتهاردى
مؤلف: مجید مرادی
مؤلف: علي اکبريان
مؤلف: محمد حسین باقری
چکیده: در قرائت جدید از نوسازی، از جمله، به فرهنگ های بومی و نقش مذهب توجه جدی شده است. ازاین رو، باید بررسی کنیم کدام قرائت از شیعه و اسلام می تواند با نوسازی، در این مفهوم، موافق و همساز باشد. قرائت اعتدالی امام خمینی قدس سره از شیعه، با پذیرش سه عنصر «ولایت فقیه»، «مصلحت» و «مشروع دانستن عقل جمعی در تعیین مصلحت»، بهترین تفسیر برای همگام کردن دین با فرآیند نوسازی مدرن است.
مؤلف: داود فيرحى
چکیده: در اين مقاله نويسنده با اشاره به مؤلفه هاى معرفت شناسانه و هستى شناسانه نظام فکرى در گذشته، چنين نتيجه گرفته است که به نظر پيشينيان، دانش دينى توليد و توجيه کننده قدرت بوده است; درحالى که به نظر نويسنده با دست برداشتن از آن مبانى سنتى، مى توان گفت: اين قدرت است که هر دانشى، از جمله دانش دينى را سامان مى بخشد .
مؤلف: ذبيح الله نعيميان
مؤلف: عبد الحسين خسرو پناه
مؤلف: عبد الحسين خسرو پناه
مؤلف: عبد الحسين خسرو پناه