مقالات

09 مهر 1393

مؤلف: مهدی مهریزی

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد صادق مزينانى

07 مرداد 1392

مؤلف:محمد صادق مزينانى

07 مرداد 1392

مؤلف: آية الله سيدكاظم حائري

07 مرداد 1392

مؤلف: آية الله سيدكاظم حائري

24 مرداد 1393

مؤلف: آيت الله لطف الله صافى

03 آبان 1392

مؤلف: محمود جواد طبسی

07 مرداد 1392

مؤلف: علیرضا ذاکر اصفهانی

08 بهمن 1392

مؤلف: مهدى حائرى يزدى

07 مرداد 1392

مؤلف: حجه الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمى

24 مرداد 1393

مؤلف: محمد هاشم کمالی

07 مرداد 1392

مؤلف: علی عنایتی شبکلائی

30 مهر 1392

مؤلف: محسن محمد عبدالحسن

 

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد جواد ارسطا

چكيده: در باب «حكومت اسلامي و انحرافات اجتماعي» گفتگويي با جناب دكتر محمدجواد ارسطا انجام گرفت، ايشان با محوري خواندن عدالت در ساختار اساسي حكومت ها، عدم توفيق آنها در تحقق عدالت را مورد بررسي قرار دادند. از نظر ايشان قطع جوامع بشري از دامن وحي و تمسك صرف به تجربه بشري، مهمترين عامل در عدم اجراي عدالت است. لذا تنها راه براي تحقق عدالت و قطع هر گونه ظلم و فساد؛ بهره گيري از قوانين الهي و حاكميت مجري عادل است، كه در ساختار حكومت اسلامي جلوه مي كند. (البته حد اعلاي چنين حكومتي در زمان ظهور منجي عالم محقق خواهد شد). و در انتهاي مصاحبه به بيان شرايط حاكمان جامعه اسلامي از قبيل: ساده زيستي، صداقت، مديريت قوي، مردم مداري و … پرداختند.

07 مرداد 1392

مؤلف: روح الله تولايي

09 مهر 1393

مؤلف: محمد هادي معرفت

07 مرداد 1392

مؤلف: رضا عيسي نيا

21 خرداد 1393

مؤلف: محمد محمدى اشتهاردى

07 مرداد 1392

مؤلف: علي اکبريان

 

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد حسین باقری

چکیده: در قرائت جدید از نوسازی، از جمله، به فرهنگ های بومی و نقش مذهب توجه جدی شده است. ازاین رو، باید بررسی کنیم کدام قرائت از شیعه و اسلام می تواند با نوسازی، در این مفهوم، موافق و همساز باشد. قرائت اعتدالی امام خمینی قدس سره از شیعه، با پذیرش سه عنصر «ولایت فقیه»، «مصلحت» و «مشروع دانستن عقل جمعی در تعیین مصلحت»، بهترین تفسیر برای همگام کردن دین با فرآیند نوسازی مدرن است.

20 مهر 1392

مؤلف: داود فيرحى

چکیده: در اين مقاله نويسنده با اشاره به مؤلفه هاى معرفت شناسانه و هستى شناسانه نظام فکرى در گذشته، چنين نتيجه گرفته است که به نظر پيشينيان، دانش دينى توليد و توجيه کننده قدرت بوده است; درحالى که به نظر نويسنده با دست برداشتن از آن مبانى سنتى، مى توان گفت: اين قدرت است که هر دانشى، از جمله دانش دينى را سامان مى بخشد .

07 مرداد 1392

مؤلف: عبد الحسين خسرو پناه

07 مرداد 1392

مؤلف: عبد الحسين خسرو پناه

07 مرداد 1392

مؤلف: عبد الحسين خسرو پناه

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید