مقالات

10 مرداد 1392

مؤلف: محمد صادق مزینانی

07 دی 1393

مؤلف: سید علیرضا صدرحسینی

چکیده: این مسأله که آیا حکومت نهادی دینی یا عرفی است از مهم ترین پرسش ها در اندیشه سیاسی اسلام است. دینی بودن این نهاد به این معنا است که حکومت ها فقط با داشتن مشروعیت دینی از حق اعمال قدرت سیاسی برخوردارند و با نگاه به شرایط و ضوابط شریعت، به دو گونه واجد مشروعیت و فاقد مشروعیت تقسیم می شوند. بدون تردید فرد معصوم از حق حاکمیت الهی برخوردار است و با حضور وی، هیچ فرد دیگری حق شرعی برای در اختیار گرفتن این منصب ندارد. در فقه شیعه، ولایت سیاسی معصومان، به این جهت که پایه و بنیاد اعتبار و مشروعیت حکومت غیرمعصوم به حساب می آید و محدوده اختیاراتش هم براساس دایره ولایت سیاسی معصومین تعریف می شود، از اهمیت برخوردار است. برخی از فقهای پیشین شیعه با وجود ذکر ولایات جزئیه فراوانی برای فقیهان، درباره تصدی امر حکومت توسط فقها سخن نگفته اند؛ علت آن فقط دور از دسترس بودن حکومت برای فقیهان شیعه بوده است و به همین دلیل بزرگ ترین فقیهان شیعه با پیش آمدن فرصت حضور مستقیم در عرصه سیاست، همزمان با ورود عملی به این عرصه به تبیین مبانی نظری ولایت عامه فقیه پرداخته و آن را به عنوان اصلی اجماعی مورد تأکید و اثبات قرار دادند.

10 مرداد 1392

مؤلف: محمد باقری

10 مرداد 1392

مؤلف: علی ابوالحسنی

10 مرداد 1392

مؤلف: علی ابوالحسنی

10 مرداد 1392

مؤلف: محمد باغستانی

10 مرداد 1392

مؤلف: محمد باغستانی

10 مرداد 1392

مؤلف: محمد کاظم رحمانستایش

10 مرداد 1392

مؤلف: محمد کاظم رحمانستایش

10 مرداد 1392

مؤلف: مصطفى جعفر پيشه فرد

10 مرداد 1392

مؤلف: مصطفى جعفرپيشه فرد

10 مرداد 1392

مؤلف: حسن حضرتى و غلامحسن مقيمى

10 مرداد 1392

مؤلف: محمدحسين جمشيدى

10 مرداد 1392

مؤلف: محمدحسين جمشيدى

09 مرداد 1392

مؤلف: حبيب الله احمدى

09 مرداد 1392

مؤلف: علی رضا ملایی توانی

09 مرداد 1392

مؤلف: مصطفى جعفر پيشه

09 مرداد 1392

مؤلف: مصطفى جعفر پيشه

 

09 مرداد 1392

مؤلف: علی رضا ملایی توانی

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید