چاپ کردن این صفحه

قانون گرایی و حد شناسی

 

قرآن کریم: آیه: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاتَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ* وَ لاتَکُونُوا کَالَّذینَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لایَسْمَعُونَ(سوره انفال آیه 20 و 21)
ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید; و سرپیچى ننمائید در حالى که (سخنان او را) مى شنوید!* و همانند کسانى نباشید که مى گفتند: «شنیدیم!» ولى در حقیقت نمى شنیدند!
حدیث: عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُونَ كَأَسْنَانِ الْمُشْطِ يَتَسَاوَوْنَ فِي الْحُقُوقِ بَيْنَهُمْ وَ يَتَفَاضَلُونَ بِأَعْمَالِهِمْ(مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج‌8، ص:327)
پیامبر (ص) فرمودند: مؤمنان، مانند دندانه های شانه با هم مساویند، و همه، حقوقی برابر دارند و فقط و فقط با اعمال خوب خود، یکی بر دیگری برتری می یابد.

امام خمینی (ره):
در اسلام آن چیزی که حکومت می کند یک چیز است و آن قانون الهی است، پیغمبراکرم (ص) هم به همان عمل می کرده است، خلفای او هم به همان عمل می کردند، حالاهم ما موظفیم که به همان عمل کنیم، قانون حکومت می کند، شخص هیچ حکومتی ندارد،آن شخص ولو رسول خدا باشد، ولو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام، در اسلام قانون است، همه تابع قانون اند. (کوثر، ج 2، ص 215)
امام خامنه ای (مدظله):
قانون، معیار بسیار خوبی است؛ وسیله‌ای است برای آسایش كشور، آرامش كشور، حفظ وحدت ملی.(بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌۱۳۹۲/۰۲/۲۵)

. سوره انفال آیه 20 و 21

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)